Bättre smak och aptit med hjälp av bakterier

Alba Cuecas.

Alba Cuecas

Vi har munnarna fulla av bakterier och Örebroforskaren Alba Cuecas ska kartlägga hur de påverkar våra smaklökar. Nästa steg är hjälpa människor som förlorat delar av smaksinnet och tappat aptiten.

Alba Cuecas är en del av universitetets satsning på Mat och hälsa. Hon doktorerade i Sevilla, Spanien, och har forskat om hur olika bakterier reagerar vid olika temperaturer. Hon har undersökt bakterier i olika miljöer – till exempel i varma källor.

Det är grundforskning som kan användas för att förstå vad som kan hända när klimatet förändras. Det kan även användas för att reglera temperaturer inom matindustrin med tanke på bakterier.

– Det kan vara på grund av medicinering, sjukdom eller ålder. Om vi kan ge dem smaken tillbaka kan det också leda till att de äter bättre, säger Alba Cuecas, forskare i mikrobiologi vid Örebro universitet.

Hon ska kartlägga vilka bakterier som finns på tungan med DNA-teknik. Nästa steg är att koppla ihop olika bakterier med smakerna salt, söt, bitter, sur och umami. För att det ska vara möjligt kommer hon att använda sig av maskininlärning (artificiell intelligens), bioinformatik och sensoriska analyser.

Smaktester och artificiell intelligens

– Jag kommer att låta olika människor göra smaktester och samtidigt undersöka vilka bakterier de har i munnen. Vilka bakterier finns det fler av hos personer som känner av sälta eller bitterhet lite extra till exempel.

– Maskininlärning gör det möjligt att söka efter mönster som annars skulle vara svåra att hitta, säger Alba Cuecas.

Projektet är tvärvetenskapligt och kombinerar mikrobiologi, sensorik och maskininlärning och Alba Cuecas har stöd av forskare inom de olika fälten: Jana Jass, Åsa Öström, Amy Loutfi, Stefan Wennström och Dirk Repsilber.

Alba Cuecas i labbet.

Första steget är att kartlägga bakterierna i munnen med DNA-teknik.

Text och foto: Linda Harradine