Klimatsmart konsumtion – vem bär ansvaret?

Vilken makt har konsumenter och vilket ansvar har producenter, politiker och butiker? I Almedalen gav tre experter sin syn på klimatkrisen och konsumentmakt.

Örebro universitets satsning på Mat och hälsa är tvärvetenskaplig och fokuserar på att lösa samhällsproblem. Detta är andra delen i en seminarieserie om Mat och hälsa. Efter programmet i Almedalen kunde deltagarna ställa frågor till forskarna - missade du webbinariet kan du fortfarande se programmet men utan frågestunden.

Medverkande:

Professor Magnus Boström forskar om politik, aktivism och konsumtion i förhållande till internationella miljö- och hållbarhetsfrågor. Han undersöker hur människor använder sin makt som konsumenter när det gäller mat – men också mode, leksaker och elektronik.

Professor Frans Prenkert forskar om ekonomi, resurser och hållbarhet. Han undersöker hållbara försörjningskedjor när det gäller till exempel kött, fisk och mjölk.

Charlotta Szczepanowski är civilingenjör i botten och arbetar idag som chef för hållbarhet och kvalitet på Coop. Hållbarhet är inte glasyren på kakan för henne – det är kakan.

Sara Arvidson, kommunikationschef vid Örebro universitet, leder diskussionen.