Aramis vill arbeta med filmkomposition

Aramis Silvereke

I framtiden vill Aramis Silvereke från Stockholm komponera filmmusik. Hans dröm är att träffa Ryuichi Sakamoto som bland annat har skrivit musik till filmerna Babel, The Revenant och Merry Christmas Mr. Lawrence.

Varför sökte du Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning, inriktning komposition?
Örebro universitet var inte mitt förstahandsval. Men efter att jag hade gjort mitt antagningsprov på Musikhögskolan i Örebro blev jag intresserad av att börja plugga här. Studiemiljön är helt perfekt och lärarna är kompetenta. Dessutom finns det utrymme för egna projekt, vilket jag är mycket nöjd med.

Vad är det bästa med ditt program?
Utbildningen ger mig möjlighet att bli en duktig kompositör med en bred grund, samtidigt som jag får möjlighet att utforska mitt personliga uttryck. Fokus ligger på kompositionsteknik, musikteori – och att komponera egna stycken i olika stilar och sättningar inom bland annat storband, stråkkvartetter och orkester.

Programmet har gett mig möjlighet att träffa likasinnade människor som jag har startat olika projekt med, vilket är viktigt inom musikbranschen.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Kreativt, kompetent och utforskande.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Örebro är en mycket fin stad och studentstad – vilket märks för att det finns många intressanta mötesplatser. Det finns parker, caféer, restauranger, klubbar, konsthallar, ett slott och diverse spännande affärer. Två favoriter är Boulebar och Prison Island. Örebro är en perfekt cykelstad. Universitet ligger endast tio minuter med cykel från centrum. Blir man trött på studiemiljön finns flera naturreservat och Hjälmaren bakom hörnet.

Vad har du för framtidsplaner?
Min plan är att bli kompositör på heltid, gärna inom filmkomposition. Jag har alltid haft en passion för film och dramaturgi. Redan som liten började jag att analysera filmer och dess soundtrack. Efter min examen vid Örebro universitet är mitt mål söka till ett masterprogram i filmkomposition. En dröm hade varit att träffa Ryuichi Sakamoto som bland annat har skrivit musik till filmerna Babel, The Revenant och Merry Christmas Mr. Lawrence. I framtiden skulle det vara kul att skriva musik till filmer som till exempel Shape of water vilket är en amerikansk romantisk fantasyfilm.

Tips till blivande studenter?
Var kreativ under studietiden och starta egna projekt. Jag har startat flera projekt utanför studierna vilket har varit både kul och lärorikt. Sätt i tid och fokusera på att utforska och experimentera.