Elena vill utveckla sitt pianospel tekniskt och musikaliskt

Elena Zorina

Elena Zorina från Perm i Ryssland har spelat piano sedan hon var sex år. Hon är utbildad sjuksköterska men vill ge musiken några år på heltid. I framtiden hoppas hon kunna kombinera sina två utbildningar i yrkeslivet.

Varför sökte du Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning, inriktning kammarmusik?
Sedan tidigare har jag en sjuksköterskeexamen men jag var inte riktigt redo att släppa ambitionen att studera musik. Jag ville utvecklas tekniskt och musikaliskt i mitt pianospel. Sedan sexårsålder har jag spelat piano och det kändes rätt att ge musiken några år på heltid, för att förhoppningsvis kunna kombinera mina två utbildningar i yrkeslivet.

Örebro universitet var inte mitt förstahandsval, men jag är mycket positivt överraskad. Jag önskar att jag hade hört mer om utbildningen och lärarna som undervisar här, då hade jag nog valt Örebro i första hand.

Vad är det bästa med ditt program?
Det bästa är dels lärarna, dels att jag får spela så mycket kammarmusik som vi gör. Att få spela med andra musiker är det roligaste man kan göra. Något annat som är väldigt bra är de projekt vi har ihop med professionella musiker, till exempel Stenhammarkvartetten och Svenska kammarorkestern.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Öppet, intensivt och roligt.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Studentlivet är bra. Det finns något som passar de flesta tror jag, framför allt under introduktionen för nya studenter som för Musikhögskolans studenter anordnas av kårsektionen Qultura. Introduktionen har ofta många olika aktiviteter och gör det möjligt för studenter att lära känna varandra över programgränserna.

Vad har du för framtidsplaner?
Jag hoppas kunna ha musiken med mig resten av livet. I vilken form det blir vet jag inte än. Förhoppningen är att kunna syssla med musik på ett prestigelöst och ledigt sätt. Framförallt önskar jag att andra musiker kommer att finnas i min närhet som jag kan spela och eventuellt konsertera med.

Tips till blivande studenter?
Öva mycket! Innan påbörjad utbildning, ta lektion för den lärare som undervisar i ditt huvudinstrument för att få en uppfattning om den pedagogiska stilen. Det är i huvudsak den läraren som ni kommer jobba mest med. När ni väl kommer in på utbildningen, ta vara på de möjligheter som finns att spela med andra.