Tre Örebrostudenter: därför är Örebro universitet förstahandsvalet

Porträtt av tre studenter.

Under ansökningsperioden kommer blivande studenter att kunna ställa frågor till Miranda Swindley , Clara Svensson och Alva Andersson.

Jämför hemsidor, fråga runt bland vänner och bekanta – och våga chansa! Här bjuder tre Örebrostudenter på sina bästa tips till dig som funderar på att börja plugga.

Du som är nyfiken på att börja plugga kan ställa frågor till Alva, Clara eller Miranda fram till den 15 oktober. Gå in på programmens hemsidor så hittar du kontaktuppgifter!

Du har till den 15 oktober på dig att ansöka till de program som börjar våren 2021.

Alva Andersson från Hedemora har precis börjat på sjunde terminen på Läkarprogrammet vid Örebro universitet.

– Jag studerade först i Stockholm, men valde att ta studieuppehåll efter ett år. Jag tror att många som går ut gymnasiet med höga betyg ser de lite större universiteten som förstahandsval. Men det finns så många andra värden som är viktiga för att man ska trivas.

Hon nämner Örebros fina friluftsområden, att man kan ta sig överallt med cykel och slipper pendla – och förstås att det går att få en riktig bostad, vilket kan vara svårt i storstäderna. Att Läkarprogrammet vid Örebro universitet är relativt nytt ser hon också som en fördel.

– Det märks att Örebro hade längtat länge efter en läkarutbildning och man känner sig så välkommen både på utbildningen och på alla placeringar. Det sitter inte så mycket i väggarna, utan allt utvärderas och justeras om det behövs.

Som ny på Läkarutbildningen fick hon snabbt goda kontakter, både med kurskamrater och med de som läste på terminerna över.

– Här finns en väldigt familjär stämning, det är lätt att börja med forskning om man är intresserad av det och jag upplever att nya idéer välkomnas. Vill man ha ett mervärde på studietiden både på ett professionellt och ett personligt plan borde Örebro universitet vara förstahandsvalet, säger hon.

Hur tycker du att man ska tänka om man inte vet vad man vill plugga?

– Ibland är det enklare att säga vad man inte vill bli, och att stryka. Sedan tycker jag att man ska våga prova och utforska även sådant som kanske inte känns självklart. Blir det fel får man tänka om – det gäller att våga testa och se hur det känns. Och ställ dig i bostadskö, det är helt gratis och så värt, säger Alva Andersson.

”Fick nys om Örebro av bekanta – som var jättenöjda”

Clara Svensson läser femte terminen på Civilekonomprogrammet vid Örebro universitet. Hon kommer från Halmstad och valde Örebro för att hon var sugen på en nystart.

– Först var jag inne på att plugga utomlands, men sedan ångrade jag mig. Jag fick nys om Örebro universitet av bekanta som pluggade här och var jättenöjda – och när jag jämförde utbildningar tyckte jag att civilekonomprogrammet i Örebro stack ut jämfört med många andra liknande utbildningar. Du läser i fyra år och får en väldigt bred examen och det finns också goda möjligheter med intressanta och aktuella masterprogram att bygga på med.

Hon upplever att det var väldigt enkelt att komma in i studentlivet.

– Det bästa med Örebro universitet är allt det här studiesociala runtomkring studierna. Under introduktionen lärde jag känna massor av folk och var med på varenda aktivitet. Jag tycker också att man ska gå med i Facebook-gruppen Dom kallar oss studenter, där man kan hitta andra med samma intressen. Nu i corona-tider finns det grupper för de specifika programmen i sociala medier och man får försöka umgås med sina kursare i mindre grupper.

Vad är dina bästa tips till den som funderar på att börja plugga?

– Var öppen för olika alternativ och kolla runt vad som erbjuds på de olika universiteten, till exempel om du är intresserad av utlandsstudier eller den mer studiesociala biten. Fundera också på om du vill ha nära hem – eller om du vill åka långt. Örebro är ju hyfsat lätt att ta sig till och är som en liten storstad: här finns bra shopping, en mysig stadskärna med både äldre och nyare byggnader och bra med bostäder, säger Clara Svensson.

”Örebro universitet är nytänkande”

Miranda Swindley går fjärde terminen på Psykologprogrammet. Hon kommer från Trollhättan, och lockades bland annat av att Psykologprogrammet vid Örebro universitet har ett särskilt fokus på att förebygga ohälsa.

– Det innebär att man jobbar med insatser innan det uppstår problem, som till exempel med föräldraprogram i skolan som ska förhindra att barn utvecklar psykisk ohälsa, förklarar hon.

Örebros centrala läge spelade också in.

– Jag pluggade först i Linköping, men det kändes lite ”off”. Örebro är en hyfsat stor stad och det är nära till både Stockholm och Göteborg – och ganska nära hem till Trollhättan.

Hon upplever Örebro universitet som nytänkande och förändringsbenäget.

– Det avspeglas i både utbildningen, introduktionen och i studentlivet att man liksom inte har fastnat i ett gammalt tänk. Det finns en vilja att hela tiden utvärdera och se hur saker och ting kan bli ännu bättre.

Att komma som ny stan var enkelt, trots att det förstås var överväldigande till en början med både ny stad, ny utbildning och nya människor.

– Jag var inte med på allt under introduktionen, men jag kände mig väldigt välkommen ändå. På utbildningen uppskattar jag att lärarna pratar med oss som framtida kollegor snarare än som studenter. Det är liksom inte så hårt, berättar hon.

Vad är ditt bästa tips till den som funderar på att börja studera?

– Jämför universitetens hemsidor och läs vad det står om programmen. Där ser du både vilka möjligheter du har att komma in och du får en känsla av vad du kan vänta dig. Jag pratade också med bekanta som pluggade i olika städer och frågade om studentlivet, säger Miranda Swindley.

Text: Anna Lorentzon