Pedagogiska projekt 2023

1/4

Högskolepedagogiska kommittén (HPK) inom Fakulteten för medicin och hälsa har 2023 prioriterat projektmedel till fyra projekt. HPK gratulerar mottagarna och ser fram emot projekt som stärker såväl lärares pedagogiska kompetens som kvalitet i utbildningarna!

Peer learning som handledarmodell i VFU inom biomedicinsk laboratorievetenskap

Ulrika Fernberg, Eva Oskarsson och medarbetare kommer i ett pilotprojekt att fördjupa sig i peer learning som handledarmodell inom VFU. De planerar att utveckla och skapa läraktiviteter och kursmaterial för detta i samarbete med Utbildningscentrum, Region Örebro län, program- respektive kursansvarig samt adjungerad klinisk adjunkt (AKA) för Hjärt-och lungfysiologiska kliniken, fysiologisektionen vid Universitetssjukhuset Örebro. Modellen kommer även kommer att prövas vid nämnda klinik.

Distansundervisning och examinationer på avancerad nivå inom bild- och funktionsområdet

Gabriella Lillsunde Larsson och Jessica Montero har utformat ett projekt för att utveckla undervisningsformer och examinationer på distanskurser. Kurserna ges inom Masterprogrammet i metoder inom medicinsk diagnostik, med fokus på programmets bild- och funktionsinriktning. Syftet är att utveckla undervisningsformer och examinationer som stimulerar till interaktivitet, aktivt lärande och god ämneskunskap samt former som motverkar fusk. Projektet genomförs genom 3 projektdagar där de tillsammans med medarbetare och i samverkan med högskolepedagogiskt centrum arbetar fram nya arbetssätt. Studenters synpunkter inhämtas via en enkät.

Interprofessional learning platform to enhance anatomy education at the School of Health Sciences.

Diego Montiel Rojas, Elodie Ponsot och medarbetare i ett ”anatomi-team” har utformat ett projekt för att utveckla interprofessionell samläsning i anatomi i flera utbildningar såsom Tränarprogrammet, ämneslärarprogrammet, Idrott och hälsa, röntgensjuksköterska, biomedicinsk analytiker och arbetsterapeut. De vill skapa möjligheter för aktivt lärande som uppmuntrar till kreativitet och kritisk reflektion. Projektet genomförs genom workshops och behandlar anpassad anatomilokal samt kompetensinventering för undervisning mellan olika enheter. Studenters perspektiv insamlas genom en studentpanel.

Interprofessionell utveckling av professionalitet för Tränarprogram- och Sport managementstudenter i VFU

Daniel Alsarve och medarbetare har utformat ett projekt för att utveckla VFU:n och det interprofessionella lärandet inom och mellan Tränarprogrammet och Sport management-programmet.
I en alltmer specialiserad idrottsverksamhet behövs en ökad insikt om olika professioners kunskap. Projektet vill öka reflektionen om vilka kunskaper och förmågor studenterna behöver i sin egna profession i förhållande till andra professioners kunskaper och förmågor inom samma verksamhetsområde, det vill säga idrott. De nya läraktiviteterna förväntas också utveckla VFU-platserna och VFU-handledares kompetens.