Pedagogisk utveckling och forskning vid Fakulteten för medicin och hälsa
I syfte att skapa och bibehålla hög kvalitet och attraktivitet i utbildningarna arbetar fakulteten med högskolepedagogisk utveckling. För att ligga i framkant behövs pedagogisk medvetenhet hos beslutsfattare och lärare. Det arbetet innefattar forskningsbaserad pedagogisk kunskap och beprövad erfarenhet att bedriva professionsutbildning. Lärares reflektion och omdöme kring hur kunskapsbasen tillämpas i kursdesign och läraktiviteter är centralt.
En högskolepedagogisk kommitté har etablerats på fakulteten. Den ska utveckla akademiskt lärarskap genom kollegiala forum för diskussion av aktuell pedagogisk forskning och erfarenhetsutbyte. Kommittén stödjer också utvecklingsprojekt och pedagogisk forskning vid fakulteten. Ledamöterna består av två lärare från varje institution samt studentrepresentant och leds av vicedekan för högskolepedagogisk utveckling.

Interprofessionellt lärande

Simuleringsbaserat lärande

Utvecklingsprojekt
Klinisk handledarutbildning
Kalender för pedagogiska aktiviteter
Nyheter
-
Självskattningsformulär visar stor variation
Ny forskning visar stora variationer i självskattningsformulär för interprofessionell kompetens.
-
Pedagogiska projekt 2023
Högskolepedagogiska kommittén (HPK) inom Fakulteten för medicin och hälsa har 2023 prioriterat projektmedel till fyra projekt. HPK gratulerar mottagarna och ser fram emot projekt som stärker såväl lärares pedagogiska kompetens som kvalitet i...
-
Behov av medicinpedagogisk forskning
I en artikel i Läkartidningen lyfter HPK:s ordförande Samuel Edelbring fram vikten av medicinpedagogisk forskning.