Pedagogisk utveckling och forskning vid Fakulteten för medicin och hälsa
I syfte att skapa och bibehålla hög kvalitet och attraktivitet i utbildningarna arbetar fakulteten med högskolepedagogisk utveckling. För att ligga i framkant behövs pedagogisk medvetenhet hos beslutsfattare och lärare. Det arbetet innefattar forskningsbaserad pedagogisk kunskap och beprövad erfarenhet att bedriva professionsutbildning. Lärares reflektion och omdöme kring hur kunskapsbasen tillämpas i kursdesign och läraktiviteter är centralt.
En högskolepedagogisk kommitté (HPK) har etablerats på fakulteten. Den ska utveckla akademiskt lärarskap genom kollegiala forum för diskussion av aktuell pedagogisk forskning och erfarenhetsutbyte. Kommittén stödjer också utvecklingsprojekt och pedagogisk forskning vid fakulteten. Medlemmar i kommittén är två lärare från respektive institution under ledning av vicedekan för högskolepedagogisk utveckling.
Interprofessionellt lärande
Simuleringsbaserat lärande
Utvecklingsprojekt
Nyheter
-
Nationell konferens: Klinisk utbildning 2025
Planering pågår för den fjärde nationella konferensen om klinisk utbildning – KU 2025, som kommer att gå av stapeln den 15–16 maj i Örebro.
-
Pedagogiska projekt 2024
Högskolepedagogiska kommittén (HPK) inom Fakulteten för medicin och hälsa har 2024 prioriterat projektmedel till fem projekt. HPK gratulerar mottagarna och ser fram emot projekt som stärker såväl lärares pedagogiska kompetens som kvalitet i...
-
Kurs i simuleringspedagogik
Undervisar du studenter inom hälsoprofessionerna med hjälp av simulering?