Pedagogisk utveckling och forskning vid Fakulteten för medicin och hälsa
I syfte att skapa och bibehålla hög kvalitet och attraktivitet i utbildningarna arbetar fakulteten med högskolepedagogisk utveckling. För att ligga i framkant behövs pedagogisk medvetenhet hos beslutsfattare och lärare. Det arbetet innefattar forskningsbaserad pedagogisk kunskap och beprövad erfarenhet att bedriva professionsutbildning. Lärares reflektion och omdöme kring hur kunskapsbasen tillämpas i kursdesign och läraktiviteter är centralt.
En högskolepedagogisk kommitté har etablerats på fakulteten. Den ska utveckla akademiskt lärarskap genom kollegiala forum för diskussion av aktuell pedagogisk forskning och erfarenhetsutbyte. Kommittén stödjer också utvecklingsprojekt och pedagogisk forskning vid fakulteten. Ledamöterna består av två lärare från varje institution samt studentrepresentant och leds av vicedekan för högskolepedagogisk utveckling.
Interprofessionellt lärande
Simuleringsbaserat lärande
Utvecklingsprojekt
Klinisk handledarutbildning
Kalender för pedagogiska aktiviteter
Nyheter
-
Ny bok om Kolbs lärcykel
Har du hört talas om Kolbs lärcykel, en av världens mest kända modeller för erfarenhetsbaserat lärande?
-
Forskningstugg – ny seminarieserie
Våren 2024 ges seminarieserien Forskningstugg, då intresserade träffas online under lunchtid, för att fördjupa sig i forskningsperspektiv på studenters lärande och undervisning inom hälsoprofessionerna.
-
Självskattningsformulär visar stor variation
Ny forskning visar stora variationer i självskattningsformulär för interprofessionell kompetens.