Regeringen satsar på högskolepedagogik

Universitets- och högskolerådet (UHR) har fått ett regeringsuppdrag att initiera ett högskolepedagogiskt lyft för att stärka utbildningens kvalitet.

UHR ska inom ramen för sitt uppdrag bland annat etablera forum för erfarenhetsutbyte och utlysa utvecklingsmedel. Ett inledande seminarium hölls i maj. Där poängterades vikten av att stödja strukturer för lärarskicklighet samt behovet av en plan för att etablera högskolepedagogisk forskning som kunskapsunderlag för ökad kvalitet i utbildning.

Linn Svärd från Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) välkomnar lyftet och underströk pedagogikens betydelse samt betydelsen av kvalitativa möten mellan lärare och studenter.

Senast under 2023 kommer UHR att utlysa utvecklingsmedel. Kanske du har en idé att utveckla till en sådan ansökan?

Läs mer: Projektet Högskolepedagogiskt lyft