ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Fira Valborg 2019 vid slottet med 20-årsjubilerande Örebro universitet

Valborgsmässofirande vid Örebro slott

Traditionellt Valborgsmässofirande vid Örebro slott.

På tisdag bjuder Örebro universitet in till Valborgsfirande vid Örebro slott med majbrasa, vårsånger, fyrverkerier och vårtal av rektor Johan Schnürer.

Valborgsfirandet den 30 april vid Örebro inleds klockan 21.00 när brasan tänds. Firandet avslutas med fyrverkerier klockan 22.00.

Frälsningsarméns musikkår underhåller från klockan 20.40.

– Det blir ett traditionellt firande med moderna inslag, säger Mikael Detlofson, produktionsansvarig för möten och evenemang vid Örebro universitet.

Det är fjärde året i rad som Örebro universitet med stöd av Örebro kommun arrangerar valborgsfirandet vid Örebro slott. Precis som tidigare år får vi se och höra valborgskören med Örebro studentsångare tillsammans med studenter och personal från Örebro universitet, musiker från Musikhögskolan samt Frälsningsarméns musikkår.

Bågskyttar tänder valborgsbrasan vid Örebro slott.

– Vi bjuder på ett valborgsprogram som är samstämmigt med tiden och innehåller alla ingredienser som man kan förvänta sig vid en sådan här högtid, berättar Fredrik Berglund som är konstnärlig ledare för evenemanget.

­– Den sköna maj ska känna sig välkommen nu när vintern äntligen har rasat ut bland våra fjällar, likväl som den moderna musiken har sin plats, inte minst i den numera traditionella avslutningen ”Bridge over troubled water”. En magisk inramning som inte bör missas.

20-årsfirandet präglar vårtalet

Brasan som finns på en flotte i Svartån kommer att tändas av bågskyttar i medeltida kläder. Det traditionella vårtalet hålls i år av Örebro universitets rektor, Johan Schnürer.

Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.

Örebro universitets rektor Johan Schnürer håller vårtal vid Valborgsfirandet.

– I år firar Örebro universitet 20 år som universitet och jag kommer att ta tillfället i akt att tacka för allt det stöd som invånarna i vår region bidrar med. Jag vill också bjuda in örebroarna till vårt 20-årsfirande i oktober och hälsa alla välkomna till oss på Örebro universitet, säger han.

Valborgsfirandet avslutas med fyrverkerier.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Sakher Alattar, Mikael Detlofson och Jerry Grey