ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

”Jag hoppas att jag lämnat ett litet bidrag till det som är Örebro universitet i dag”

Benny Ferdinandsson var kårordförande när Högskolan i Örebro blev Örebro universitet.

"Rektorn vinkade till mig från sin balkong", berättar Benny Ferdinandsson.

Ekonomstudenten Benny Ferdinandsson valdes till kårordförande samma år som Högskolan i Örebro blev Örebro universitet. Trots att han numera bor i Stockholm följer han med stolthet universitetets utveckling och ser gärna tillbaka på åren i Örebro.

Örebro universitet firar 20 år som universitet i år. Läs mer om Örebro universitet och firandet här

Benny Ferdinandsson var ordförande för Örebro studentkår 1999-2000. En intervju med nuvarande ordförande Lasse Lund hittar du här

Benny Ferdinandsson började sitt jobb som ordförande för Örebro studentkår sommaren 1999, precis när Högskolan i Örebro blivit Örebro universitet.

– Min första dag som kårordförande parkerade jag cykeln utanför Entréhuset. Den nya rektorn, Janerik Gidlund, vinkade till mig från sin balkong och ropade att jag skulle komma upp och ta en kaffe med honom. Det blev vårt första officiella möte, berättar han.

Benny Ferdinandsson målar upp en bild av ett snabbt växande campus, som ändå lyckades behålla känslan av det personliga.

– Man kände väldigt många människor, trots att universitetet växte med enormt många studenter under min studietid. Det skedde en professionalisering och det märktes att kvaliteten på undervisningen blev högre, tack vare att högskolan fick universitetsstatus.

Tuffa beslut som kårordförande

Örebro studentkår drogs med ekonomiska problem, och som kårordförande fick Benny Ferdinandsson vara med att fatta flera svåra beslut. Kårhuset och restaurangen som varit i kårens ägo såldes, och driften av Campushälsan lades över på universitet.

– Vi la mycket tid på detta under året och var tvungna att säga upp folk. Det var både jättejobbigt och tufft, men samtidigt nödvändigt och väldigt lärorikt. Jag var ju bara 25 år. Jag hoppas och tror att jag var med och fick kåren på fötter, så att kåren senare har kunnat fokusera på studentpolitik och påverkan på universitetet och omgivningen.

Bristen på studentbostäder, drömmen om en läkarutbildning och de första planerna på att flytta Musikhögskolan från stan till campus är andra frågor som var aktuella för studentkåren för redan för tjugo år sedan.

Första representanten i ledningsgruppen

Benny Ferdinandsson var också den första kårrepresentanten som fick en plats i universitets ledningsgrupp.

– Jag tror att Örebro universitet var först i Sverige med det. Det var roligt, jag kände att jag hade inflytande och blev behandlad som vem som helst i ledningsgruppen.

Efter studieåren i Örebro flyttade Benny Ferdinandsson hem till Stockholm igen, och i dag jobbar han som treasurychef på Bravida. Han är också fritidspolitiker i Botkyrka kommun.

– Jag åker fortfarande till Örebro nästan varje år, det är en väldigt fin stad och jag har extremt många goda minnen från min studietid. Hela erfarenheten av att bo och studera i Örebro, att jag jobbade som kårordförande och även mitt utbytesår i Kanada har betytt otroligt mycket för mig som person, säger han.

Text: Anna Lorentzon
Bild: Privat