This page in English

Örebro universitet på Shanghai-rankningen

Academic Ranking of World Universities (ARWU), även kallad Shanghai-rankningen, har rankat världens universitet sedan 2003. Sedan 2009 är det ShanghaiRanking Consultancy som ansvarar för rankningen.

Shanghai-rankningen listar de 1 000 främsta universiteten i världen. Rankningen baseras på flera olika indikatorer, bland annat forskningsvolym, antal framstående forskare och citeringar. År 2023 finns Örebro universitet i rankningens intervall 701-800.

Örebro universitet utmärker sig särskilt inom området som mäter antalet högt citerade forskare. Andra kategorier där universitetet har stigit i rankning är antalet artiklar i de prestigefyllda vetenskapliga tidskrifterna Science och Nature, samt antalet publikationer i tidskrifter som återfinns i Web of Science.

Första gången Örebro universitet placerade sig på Shanghai-rankningen var 2018.

Här kan du se hela Shanghai-rankningen.