Hantera grupper och medlemskap

När du har skapat en grupp eller gruppuppsättning kan du lägga till eller radera enstaka grupper och hantera medlemskap. Du kan även redigera gruppnamn och skicka meddelanden till dina grupper.

  • I menyn Detaljer & åtgärder, klicka på länken under rubriken Kursgrupper.
  • Öppna önskad gruppuppsättning genom att klicka på de tre punkterna längst ut till höger och välj Redigera.skärmbild -redigera kursgrupper

 

Lägga till och ta bort grupper

  • För att lägga till en grupp, klicka på plustecknet på den plats där du vill lägga till gruppen.skärmbild-lägg till grupp
  • Ge gruppen ett namn och lägg till medlemmar.
  • För att ta bort en grupp, Klicka på de tre punkterna längst till höger och välj Radera grupp.

 

Hantera medlemskap i grupp

  • För att ta bort samtliga medlemmar i gruppen, klicka på de tre punkterna längst till höger om gruppens namn. Välj alternativet Ta bort medlemmar. skärmbild-ta bort medlemmar

 

  • För att ta bort enstaka gruppmedlemmar, klicka på de tre punkterna i anslutning till medlemmens namn. Här kan du välja att ta bort deltagaren från gruppen  (Ta bort tilldelning) eller flytta deltagaren till en annan grupp.skärmbild-tabort enstaka medlem
  • Avsluta med att klicka på Spara.