Nytt och på gång i Bb Learn

Ny funktionalitet: Stöd för flera villkor i publiceringsvillkor (kommer i maj 2024)

Anpassad publicering reglerar vad en deltagare ser/ har tillgång till i en kurs. Det är möjligt för en lärare att ange flera villkor på ett innehållsobjekt, t ex att man ska ha uppnått ett visst resultat på två olika uppgifter / test för att få åtkomst till innehåll. För att en deltagare ska få tillgång till objektet krävs att samtliga villkor är uppfyllda.

skärmbild flera publiceringsvillkor


Anonyma inlägg i Diskussioner 

Det kommer, efter uppdateringen, finnas möjlighet för lärare att tillåta anonyma inlägg I diskussioner som inte ska bedömas. Anonymiteten kan aktiveras/ inaktiveras under pågående diskussion. De inlägg som lagts in som anonyma behåller denna status även om anonymiseringen inaktiveras. Observera! Inläggen blir inte anonymiserade per automatik, utan författaren till ett inlägg/ svar måste markera alternativet ”Lägg upp anonymt” i samband med att inlägget skrivs.
För att aktivera/ inaktivera anonyma inlägg i en Diskussion:

  • I forumets inställningar markera alternativt avmarkera alternativet ”Tillåt anonym respons och svar”
  • Spara

Förändring i bedömningsvyn: Endast en fält för att ange resultat visas (kommer i april 2024)

Bedömningsvyn visar efter uppdateringen endast ett fält för att fylla i resultat. Väljaren för att öppna deltagarens olika försök har flyttats också närmare rutan där man anger resultat.

Önskar man åsidosätta slutresultatet är detta numera ett separat val, Åsidosätt slutgiltigt resultat, som ligger under de tre punkterna uppe till höger i bedömningsvyn. Om detta väljs visas en separat ruta, där nytt åsidosatt slutresultat kan anges. 


Ny funktionalitet: Visning av automatiskt inskickade inlämningar i försökslogg (kommer i april 2024)

Försöksloggen visar om ett försök har skickats in av deltagaren själv eller automatiskt av systemet (om detta valts i det bedömningsbara objektets inställningar).

  • För aktuellt objekt, klicka på de tre punkterna längst ut till höger på deltagarens rad.
  • Välj försökslogg
  • Om inlämning gjorts automatiskt av systemet visas detta i kolumnen Händelse

skärmbild automatisk ilämning


Förändring: Navigering i utbildningsmoduler (kommer i april 2024)

För att förbättra deltagares navigering i en utbildningsmodul har navigeringsmenyn uppdaterats. Navigeringsmenyn kommer efter uppdateringen ligga statisk, överst i modulen.

skärmbild navigeringsmeny


Förändrad funktionalitet: Deltagares återkoppling synlig oavsett publiceringsvillkor (kommer i april 2024)

Lärare kan kontrollera deltagares åtkomst till innehåll via publiceringsvillkor. Dessa publiceringsvillkor innehåller möjlighet att visa eller dölja objektet för deltagare innan publiceringsvillkoret uppfyllts. Tidigare när lärare valde alternativet Dölj, såg deltagare endast sitt resultat, men inte sin återkoppling. Efter uppdateringen ser deltagaren båda.


Ny funktionalitet: Redigering av enskilda datum i funktionen Mängdredigering (kommer i april 2024)

Möjligt att redigera datum/ tid för Visa och Dölj samt Förfallodag för bedömningsbara objekt i samma vy.skrämbild mängdredigering

Funktionen Mängdredigering nås via de tre punkterna längst upp till höger på sidan Kursinnehåll. skrämbild mängdredigering


Förändring: Standardpoäng vid skapande av nya frågor ändras från 10 till 1 (kommer i april 2024)


Ny funktionalitet: Duplicera frågor i Test, Frågebanker och Formulär (kommer i april 2024)

Ibland vill man återanvända en uppsättning svarsalternativ i flera frågor. För att spara tid och arbete kan man nu duplicera en fråga genom att klicka på de tre punkterna till höger om frågans poäng. Den nya frågan läggs till under ursprungsfrågan och man kan redigeras enligt önskemål.


Statistik för objekt i Kursadministration och resultat 

Objektstatistik ger insikt i deltagarnas övergripande prestation på ett bedömningsbart objekt. Välj ett objekt i Kursadministration och resultat för att få tillgång till sammanfattningsstatistik. På sidan visas mätvärden som:

  • Minimum- och maxvärden
  • Intervall
  • Medelvärde
  • Medianvärde
  • Standardavvikelse
  • Varians

Antal inlämningar som kräver bedömning samt fördelningen av resultat visas också.

skärmbild objektstatistik

 

Ny checkruta i test-/uppgiftsinställningar:  Ingen förfallodag 

  • Ny checkruta för att manrkerar om bedömningsbart objet inte ska ha någon förfallodag-
  • Skärmbild inställning inget förfallodatumDet finns risk att det blir konflikt mellan inställningen “Inget förfallodatum” och inställningarna för visning av resultat och återkoppling. Om så är fallet visas en varning om man uppmanas att granska visningsinställningarna.skärmbild varning förfallodag
  • Klicka på länken i varningsrutan för att komma till inställningarna och justera dessa.Skärmbild visningsinstöllningar

Senast använda visningsvy vid bedömning bibehålls 

Vid förflyttning mellan studenter eller en students olika försök. Senaste visningsvy bibehålls även över sessioner.


Indikator för olästa/lästa anlag 

  • Antal olästa anslag visas på fliken Anslag.Skärmbild olästa anslag
  • I pop up-fönstret, men information om nya anslag, som visas efter inloggning finns möjlighet att markera ett anslag som läst/oläst. Samma möjlighet fins på sidan där samtliga anslag listas.skärmbild lästa olästa anslag

Nytt verktyg: Formulär 

I nuläget finns det inte stöd för anonyma inlämningar i formulär. Denna och ytterligare funktionalitet i formulärverktyget kommer att installeras löpande framöver.
Följande frågetyper stödjs i formulär:

  • Öppen fråga
  • Likert-fråga
  • Flervalsfråga
  • Sant/ falskt-fråga

Det finns även möjlighet att lägga till text, bifoga filer samt att lägga in sidbrytning när man bygger formuläret.

Som lärare kan man se inkomna svar antigen per deltagare eller per fråga. Man kan även ladda ner samtliga inlämningar från Kursadministration och resultat antingen som ett Exceldokument eller en CSV- fil.


Likertfråga

Likert-frågor möjliggör en kvantitativ mätning av opinion och attityd. Frågetypen är endast tillgänglig i formulärfunktionen.

  • Ange en fråga/ ett påstående som den svarande ska ta ställning till
  • Ange antal skalsteg; 3,5 eller 7
  • Ange namn på det lägsta och högsta skalsteget
  • Det finns även möjlighet att lägga till alternativet ” Ej tillämpligt”

Försöksloggar för test och uppgifter

Försöksloggar för Test innehåller:

  • Starttid för varje fråga.
  • Information för respektive fråga; såsom frågenummer, förhandsgranskning av frågan och tid spenderad på frågan.
  • Inlämningskvittonummer, slutresultat på test samt resultat för resp. försök.

Försöksloggar för Uppgifter innehåller:

  • Datum och klockslag för start och inlämning.
  • Inlämningskvittonummer, lärare når loggarna:
  • På sidan där samtliga inlämningar på en uppgift eller ett test listas (tre punkterna till höger för resp. student). Endast individuella uppgifter.
  • På en students översiktssida (tre punkterna till höger om önskat objekt). Både individuella och gruppuppgifter.

Notera! Vid anonym bedömning blir loggarna tillgängliga efter att resultatet publicerats och anonymiteten automatiskt hävts.


Delegerad bedömning för anonyma inlämningar

Delegeringen/ tilldelningen av inlämningar att bedöma baseras på grupper som skapas i kursen. Bedömaren ser endast de inlämningar som gjorts av deltagare som tillhör den/ de grupper läraren tilldelats att bedöma. Deltagares namn ersätts med ett tillfälligt ID- nummer. Detta ID- nummer raderas och ersätts med studentens namn i samband med att anonymiseringen hävs.


Verktyg för hantering av oanvända filer i kurs

Verktyget visar oanvända filer i kursen och gör det möjligt för lärare att ta bort samt ladda ner dessa. Verktyget nås via de tre punkterna uppe till höger på sidan Kursinnehåll. Skärmbild oanvända filer


Olika förfallodatum för grupper vid inlämning av uppgift/test

Efter uppdateringen kommer det vara möjligt att lägga till undantag avseende förfallodag vid gruppinlämning. Detta görs i Kursadministration och resultat/ önskad uppgift eller test/ tre punkterna längst ut till höger på gruppens rad/ Lägg till undantag. 


Utökat antal rader och kolumner (15 st.) i Kriterier 


Utökade möjligheter att lägga till bilder för direkt visning i systemet 

Efter uppdateringen kommer det vara möjligt att lägga in bilder i Anslag och i återkopplingsrutan vid bedömning av uppgifter, tester och loggböcker. Använd bildikonen i innehållsdeditorns verktygsfält.


Förändrad visning/ navigering vid bedömning av uppgift med flera inlämnade filer

Bifogade filer visas överst och man väljer vilken fil man vill se/kommentera genom att klicka på filens namn. Eventuella markeringar/ kommentarer som skrivs direkt i dokumenten sparas automatiskt.

Skärmbild-bedömningsvyn.


Redigera/ gör ny bedömning i vyn bedömning per fråga 

Test och uppgifter med frågor (skapade i systemet) kan bedömas per deltagare eller per fråga. Efter uppdateringen blir det möjligt att redigera samt få en ombedömning av redan poängsatta frågor i vyn Frågor.

skärmbild- bedöm per fråga


Knapp för att lägga infoga bilder flyttas till översta nivån i innehållseditornSkärmbild innehållseditorn o Bb Learn.


Matchande fråga: automatisk procentuell fördelning vid delpoäng 

  • Poängsättningsalternativen Delpoäng och Negativ poäng är påslagna som standard.
  • Delpoängens procentuella andel av frågans totalpoäng fördelas automatiskt mellan de matchande paren. Fördelningen kan justeras i efterhand.
  • Om negativ poäng aktiveras, dras den procentuella andelen som angivits av vid felaktig matchning. Det går även att tillåta en negativ slutpoäng på frågan.
  • För att återanvända svar, klicka på återvinningsikonen till höger om rutan Svar.
  • För att lägga till ytterligare svarsalternativ som inte har någon matchning, klicka på länken Lägg till vilseledande alternativ.

skärmbild-matchande fråga.

Förändrad navigering i Loggböcker 

Navigering via flikar, till vänster på sidan. Navigeringen blir enhetlig med navigeringen i bl a uppgifter och diskussioner.

Skärmbild-navigering loggbok.


Artificiell intelligens (AI) Designassistant i Bb Learn

AI Designassistant hjälper dig att bygga din kurs och sparar tid. Du kan använda avancerad AI för att skapa utbildningsmoduler, skapa rubriker, skapa frågebanker och utforma bedömningar. Läs mer om AI Designassistant på våra supportsidor.


Delegerad bedömning – fördelning baserad på gruppmedlemskap 

Lärare kan tilldela bedömare till deltagare i de grupper som skapats i kursen. Bedömaren ser endast inlämningarna för studenterna i den/ de grupper de tilldelats. Initialt fungerar delegerad bedömning endast för individuella inlämningar via uppgiftsverktyget. Utökad funktionalitet för att även omfatta anonym bedömning, gruppuppgifter och tester är under utveckling. 


Direct Submit

DirectSubmit gör det möjligt för dig som lärare att skicka in en students arbete för kontroll i SafeAssign. 


Kopiera resultatscheman mellan kurser

Resultatschema för tillgängliga för kopiering listas i egen mapp när man väljer funktionen Kopiera objekt.


Anonyma kommentarer i Bb Annotate 

Lärare kan göra sin kommentar anonym genom att klicka på anonym- ikonen i kommentarsrutan.

skärmbild anonym kommentar bb annotate


Inaktivera Meddelande- verktyget i en kurs

Inaktiveringen innebär att funktionen döljs för samtliga användare i kursen och att det inte går att skriva eller läsa meddelanden.
Om man väljer att använda funktionen Skicka meddelande, som finns i andra verktyg i kursen, t ex gruppverktyget eller Kursadministration och resultat, kommer dessa meddelanden skickas till mottagarens e-postadress.


Automatisk undertextning av video- och ljudåterkoppling i bedömningsverktyget


Kopiera Anslag mellan kurser

Lärare kan kopiera enstaka eller alla Anslag från en kurs till en annan. Efter kopiering får anslaget status Utkast i kursen den kopierats till. 


Förändringar för påminnelser vid anonym bedömning

En banner informerar numera lärare om antal påminnelser som skickats samt info om ev. påminnelser som inte nått mottagaren pga. felaktig eller saknad mailadress.
I påminnelsen studenten får visas numera även eventuellt förfallodatum.


Förändringar i vyn för bedömning av uppgifter/test

En större förändring av bedömningsvyn installeras i augusti, bl a kommer det bli möjligt att bedöma per fråga. Ytterligare information, nya instruktioner, filmer etc kommer att publiceras löpande under sommaren. 
Nedan viss ett exempel på vyn:

skärmbild-bedömningsvy


Funktionen Grupper ny placering

Grupper flyttar till navigeringsmenyn överst i kursen .Skärmbild navigeringsmenyn


Tydligare avisering av nya, olästa meddelanden

Kurser med nya meddelanden listas överst i Basnavigering/Meddelanden, för att minska letandet och risken att man missar olästa meddelanden.

Skärmbild nya meddelanden i basnavigering

Tydligare visning av nya meddelanden inne i ett kurs. Totalt antal nya meddelanden visas i menyn överst. Även avisering i anslutning till tråd.

Skärmbild nya meddelanden i kurs


Ladda ner flera anonyma inlämningar som zip-fil

För lärare som önskar arbeta med studenternas arbeten lokalt på egen dator. Anonymiteten bibehålls genom att systemet döper om de nedladdande filerna, vilka får inlämningens kvittonummer som del av det nya filnamnet. Vid registreringav resultat görs en sökning på kvittonumret. Användaren får tillgång till inlämningen och kan registrera resultat samt lägga in ev återkoppling, bifoga filer etc.


Nytt bedömningsschema i alla kurser: Klar/ Ej klar

Ikonerna visar resultat. Ikon med bock = klar, Ikon med streck = ej klar
Resultat

Detta bedömningsschema rekommendaras inte för uppgifter där studenten ev. ska komplettera. Oavsett vilket resultat du anger, kommer studentens inlämning få resultatet Klar.
Om automatiska nollor är aktiverat i kursen och bedömningsschemat Klar/ Ej klar väljs kommer de studenter som inte lämnar in tilldelas resultatet Ej klar.


Möjligt att lägga till undantag för enskild avändare vid anonym bedömning 

Möjlighet att lägga till ytterligare försök, ändra förfallodatum, under vilken tid uppgiften ska vara synlig för en enskild användare.


Ny navigeringsmeny för uppgifter och tester

För lättare navigering i uppgifter och tester visas en meny under uppgiftens namn. Menyn är statisk och synlig hela tiden, vilket minskar antalet klick när man ska flytta sig mellan olika funktioner i en uppgift eller ett test.

Skärmbild- navigeringsmeny uppgift


Förbättrade inställningar för delpoäng och negativa poäng i flervalsfrågor

Möjligt att ange procentuell andel på frågans totalpoängen som ett korrekt svarsalternativ ska generera samt möjlighet att ange procentuellt avdrag från frågans totalpoäng för inkorrekt svarsalternativ.


Anslag flyttas till navigeringslisten uppe till vänster i kursen 

Anslag flyttas från Menyn “Detaljer & åtgärder" till navigeringslisten. Se bild nedan.
Skärmbild navigeringslist


Stöd för anonym bedömning av test 

Bedömningen fungerar på samma sätt som vid anonym bedömning av uppgifter. Anonym bedömning av test är inte möjlig när resultat publiceras automatiskt, så nedanstående inställning måste göras i testinställningarna:
Avmarkera alternativet Publicera resultat automatiskt samt Markera alternativet Dölj deltagarnas namn.


Progressionsöversikt aktiveras i alla kurser

Klicka på länkarna nedan för att läsa mer om hur du kan följa upp dina studenters aktivitet i dina kurser.

Progressionsöversikt (se om studenterna öppnat/ tagit del av kursinnehållet)

Deltagaraktivitet (Se studenternas aktivitet i bedömningsbara objekt, t ex uppgifter och tester)