Barbro Bergfeldt
Tjänstetitel: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikTelefon: 019 303307
Rum: B4112

Om Barbro Bergfeldt
Barbro Bergfeldt är utbildad (Degree of Master of Science) vid Göteborgs universitet, (Master of Education) vid Lärarhögskolan i Stockholm samt vid Högskolan på Gotland (Bachelor of Arts). Hon är även utbildad Ateljerista vid Reggio Emiliainstitutet i Stockholm. Barbro har undervisningserfarenhet från grundskolans alla olika stadier, från förskolan upp till gymnasiet. Barbro har i sina studier visat på hur en riktad undervisning i förskoleklass inom ämnet bild kan påverka barns utveckling av färdighet och förmåga och förståelse för bildskapande. Barbro har även gjort studier på Shree Basandhara Community Basic School i Nepal där man använt sig av estetiska lärprocesser i undervisningen.
Läs artikel: Barbro undervisade på skola i Nepal: "Barnen hade aldrig målat med vattenfärger"
Publikationer
Konferensbidrag
- Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2018). Hand puppet as a teaching aid: Assisting the discussion of sustainable development in preschool. Konferensbidrag vid XVIII IOSTE Symposium: Future educational challenges from science and technology perspectives, Malmö, Sweden, August 13-17, 2018.
- Bergfeldt, B. (2018). Riktad undervisning eller inte inom bildskapande för yngre åldrar?: Resultat från en interventions studie. I: Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) Kropp, plats och rum. Konferensbidrag vid Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL), Flemingsberg, Sweden, 11-13 November, 2019.
- Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2016). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskollärarutbildningen vid Örebro Universitet: Utomhuspedagogik som idé med hjälp av handdockor. Konferensbidrag vid Forskning i naturvetenskapernas didaktik (FND 2016), Falun, Sweden, November 9-10, 2016.
- Stenlund, J. & Bergfeldt, B. (2014). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskolelärarutbildningen vid Örebro Universitet. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning, Karlstad University, Karlstad, Sweden, November 5-6, 2014.