Barbro Bergfeldt
Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: YmFyYnJvLmJlcmdmZWxkdDtvcnUuc2U=
Telefon: 0709 756003
Rum: B4112
Om Barbro Bergfeldt
Barbro Bergfeldt har nyligen av Örebro Universitet utsetts till Excellent lärare, Barbro är utbildad (Degree of Master of Science) vid Göteborgs universitet, (Master of Education) vid Lärarhögskolan i Stockholm samt vid Högskolan på Gotland (Bachelor of Arts). Hon är även utbildad Ateljerista vid Reggio Emiliainstitutet i Stockholm. Barbro har undervisningserfarenhet från grundskolans alla olika stadier, från förskolan upp till gymnasiet. Barbro har i sina studier visat på hur en riktad undervisning i förskoleklass inom ämnet bild kan påverka barns utveckling av färdighet och förmåga och förståelse för bildskapande. Barbro har även gjort studier på Shree Basandhara Community Basic School i Nepal där man använt sig av estetiska lärprocesser i undervisningen.
Läs artikel: Barbro undervisade på skola i Nepal: "Barnen hade aldrig målat med vattenfärger"
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Finding The T and E In STEAM: A lesson taught and learned. Australasian Journal of Technology Education, 9. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Bergfeldt, B. (2022). Salinas väg till kunskap: En estetisk lärprocess. I: Anders Burman; Petra Lundberg Bouquelon, I rörelse: Esyetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang (ss. 149-164). Huddinge: Södertörns högskola. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Using movie-making to visualise pre-service teachers' perceptions of technology. I: The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
- Sultan, U. , Sjöstedt, E. & Bergfeldt, B. (2022). What Happened To Technology? Finding The T and E In STEAM. I: David Gill; Jim Tuff; Thomas Kennedy; Shawn Pendergast; Sana Jamil, PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education Proceedings. Designing a better world through technological literacy for all. Konferensbidrag vid PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, June 21-24, 2022. (ss. 105-112). Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland. [BibTeX]
- Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2018). Hand puppet as a teaching aid: Assisting the discussion of sustainable development in preschool. Konferensbidrag vid XVIII IOSTE Symposium: Future educational challenges from science and technology perspectives, Malmö, Sweden, August 13-17, 2018. [BibTeX]
- Bergfeldt, B. (2018). Riktad undervisning eller inte inom bildskapande för yngre åldrar?: Resultat från en interventions studie. I: Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) Kropp, plats och rum. Konferensbidrag vid Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL), Flemingsberg, Sweden, 11-13 November, 2019. [BibTeX]
- Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2016). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskollärarutbildningen vid Örebro Universitet: Utomhuspedagogik som idé med hjälp av handdockor. Konferensbidrag vid Forskning i naturvetenskapernas didaktik (FND 2016), Falun, Sweden, November 9-10, 2016. [BibTeX]
- Stenlund, J. & Bergfeldt, B. (2014). Integrering av naturvetenskapliga och estetiska ämnesområden i förskolelärarutbildningen vid Örebro Universitet. Konferensbidrag vid FND 2014, Forskning i naturvetenskapernas didaktik - Modeller och representationer i naturvetenskaplig undervisning, Karlstad University, Karlstad, Sweden, November 5-6, 2014. [BibTeX]