Pedagogik
Ämnesuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Humaniora-Samhällsvetenskap
Forskningsmiljöer
Pedagogik är ett brett samhällsvetenskapligt ämne. Pedagogikens kunskapsområde är de processer som är verksamma i bildning, utbildning, lärande, undervisning, kommunikation och socialisation. I ämnet studeras också förutsättningarna för dessa processer, deras innehåll och utformning, samt deras konsekvenser. I den pedagogiska forskningen vid Örebro universitet har didaktik, läroplansteori, utbildningspolitik och utbildningshistoria en stark förankring, och ett särskilt intresse finns för utbildning för demokrati, mänskliga rättigheter och hållbarhetsfrågor.
Den pedagogiska forskningen bedrivs huvudsakligen inom fyra grupper:
ESERGO arbetar med empiriska och teoretiska studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på de etiska och politiska aspekterna. Ett övergripande mål för gruppen är att skapa nya sätt att förstå relationen mellan sociala och ekologiska system och hur detta kan och bör inkluderas i utbildning.
ReCEL samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning om barns utbildning och lärande. Gruppens medlemmar förenas av ett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år); såväl formell utbildning som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp.
Specialpedagogik, utbildning och lärande ställer frågor om vad kunskap, undervisning och lärande är, för vem och hur detta kommer till. Forskningen rör ofta relationen mellan individ och samhälle och aspekter av tillgänglighet, delaktighet, inkludering och exkludering.
Utbildning och Demokrati samlar forskare som är verksamma inom läroplansteori, utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi. Ett gemensamt nav är intresset för hur utbildning tar form i olika samhällskontexter och historiska tidpunkter, samt vilka konsekvenser som därmed följer.
Forskare
- Julie Allan
- Karin Allard
- Karin Alnervik
- Erik Andersson
- Anna-Lena Andersson
- Emma Arneback
- Tobias Axelsson
- Britt-Marie Bader
- Anette Bagger
- Sanela Bajramovic
- Malin Benerdal
- Andreas Bergh
- Tomas Englund
- Lars Erikson
- Kristin Ewins
- Päivi Fredäng
- Sara Frödén
- Lillemor Huononen
- Lisa Isenström
- Bibbi Larsliden
- Germund Larsson
- Anne Lillvist
- Christian Lundahl
- Andreas Mårdh
- Martina Norling
- Sam Paldanius
- Charlotta Pettersson
- Ann Quennerstedt
- Anna-Lova Rosell
- Karin Rudsberg
- Marianne Skoog
- Lisbeth Stedt
- Louise Sund
- Britt Tellgren
- Asgeir Tryggvason
- Johannes Westberg
- Johan Öhman
- Anna Öhman
- Ann Öhman
- Carin Fröjd, Doktorand
- Ricardo Goncalves, Doktorand
- Hany Hachem, Doktorand
- Charlotta Hallman, Doktorand
- Josefine Karlsson, Doktorand
- Jeanette Koskinen, Doktorand
- Nicklas Lindgren, Doktorand
- Sebastian Piepenburg, Doktorand
- Franziska Primus, Doktorand
- Magnus Schoultz, Doktorand
- Hanna Thuresson, Doktorand
- Linnea Urberg, Doktorand
- Emma Vikström, Doktorand
- Linnea Waldekranz, Doktorand
- Sophie Winkler, Doktorand
- Helena Yourston, Doktorand
Forskargrupper
- Barn, utbildning och mänskliga rättigheter
- ESERGO (Environmental and Sustainability Education Research Group Örebro)
- Etik i specialpedagogisk forskning och praktik
- Kommunikation, tal, språk och hörsel
- Naturvetenskapsundervisning i förskola och skola
- Praktiknära forskning i förskolan
- Specialpedagogik, utbildning och lärande
- Örebro Big Data-studier för samhällsvetenskap och humaniora
Forskningsprojekt
- A School in Crisis: Changing Crisis Discourses and Unchanging Figures of Thought, 1950-2020
- Att få respekt i dagens skola
- Att motverka segregation genom utbildning - Örebro
- Bedömningsstöden i de tidiga skolåren. En möjlighet till ökad kvalitet och likvärdighet i matematik?
- Dans för, av och med yngre barn
- Den digitala läskompisen
- Det globala laboratoriet - Torsten Husén och internationaliseringen av pedagogisk forskning
- Digital Area for Networking Teachers and Educators (DANTE)
- Digitalisering av nationella ämnesprov i matematik
- Digitalt undersökande i förskolans undervisning ? hur kan det gå till?
- Formation and Competence Building of University Academic Developers
- Från positiva berättelser till beprövad erfarenhet - kollegialt lärande i en pressad vardag
- Från språkstimulering till språkundervisning - En interventionsstudie om förskollärares arbete med språkduschundervisning
- Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd
- How to Counteract Racism in Education. A qualitative study of teachers' anti-racist actions
- Hållbar och likvärdig förskola
- Högläsning i förskolan och boken som artefakt för samverkan mellan förskolepersonal och föräldrar med annat modersmål än svenska
- Inkluderingsbegreppets makt och mening. Effekter av medialisering, medikalisering och marknadisering
- Kollegiala strukturer och kollaborativt lärande
- Linjen mellan högstadiet och högre utbildning
- Lärarna och professionen i ett virtuellt och expanderade lärarrum - sociala medier som plats för en ny professionsberättelse
- Meningsskapande om läsande och skrivande - en studie om yngre förskolebarns literacy
- Newbreed
- Rättighetsbaserad skola
- Samverkan för inkluderande elevhälsa
- Skolmåltiden som pedagogiskt verktyg
- Specialpedagogiska perspektiv på barns rättigheter
- Teaching global equity and justice issues through a critical lens
- The First Choice: The Expansion of Preschool, its Marketization and Increased Importance for Families? Educational Strategies
- Väl Godkänt för skolmåltiden