Ulrika Sultan
Befattning: Universitetsadjunkt Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknikE-post: dWxyaWthLnN1bHRhbjtvcnUuc2U=
Telefon: 019 303174
Rum: B4108
Om Ulrika Sultan
Undervisning
Primärt undervisar jag i teknik på förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet F-3, grundlärarprogrammet åk 4-6 samt hållbar utveckling för civilingenjörer (Industriell ekonomi och Datateknik).
Jag handleder och examinerar självständiga arbeten i
- naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- matematikdidaktik
- KPU (biologi samt kemi)
- Ämneslärarprogrammet (biologi)
Jag har även undervisat på grund och ämneslärarutbildningen i teknik, åk 7-9 samt gymnasiet, vid Linköpings och Göteborgs universitet där jag även handledde studentarbeten i teknikens didaktik med innehåll så som programmering, digitala lärspel, genus och identitet.
Forskning
Jag har en doktorsexamen i teknikens didaktik. Länk till avhandligen - In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl
Min avhandling handlar om flickors intresse för teknik och STEM. Resultat visar att vår uppfattning om flickors ointresse för teknik är stark och ofta obegrundad, vilket påverkar flickors självbild och deltagande i tekniska ämnen. Det är även överraskade hur djupt rotad myten om den teknikointresserade flickan är och hur flickor ofta känner sig ifrågasatta i sitt teknikintresse
Kort sammanfattning av egna forskningsområden
Min forskning sträcker sig från teknikdidaktik till STEM & STEAM. Ingår i forskargruppen STEAM - undervisning med inriktning på hållbar utveckling.
Ingår i ett internationellt forskningssamarbete som arbetar med Emotions in Engineering Education. Jag genomför återkommande peer-view inom mitt specialistområde. Jag har skrivit läromedel för lärarutbildning och aktiva lärare.
Samarbeten och uppdrag
- Ämnesföreträdare för teknikämnet vid Örebro Universitet.
- Advisory Board member för Womenengineer. En svensk stiftelse som arbetar med att öka jämlikheten inom våra ingenjörsutbildningar.
- Ambasadör för #1MillionGirlsInSTEM. Ett 10-årigt projekt initierat av FN som syfter till att öka flickors medvetenhet om STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics)- yrken. Projektet samarbetar med UNESCO.
-
Samarbetat med branschorganisationen Teknikföretagen för att öka andelen kvinnor i tekniska yrken och utbildningar.
-
Lärosätesföreträdare inom teknikämnet vid Centrum för tekniken i skolan, CETIS.
-
Samarbetar med KomTek Örebro för att utveckla teknikundervisningen i skola och högre utbildning.
- Medgrundare av Vera-konceptet, där flickor i åk 4-6 ges möjlighet att prova på ingenjörsyrket genom att arbeta med riktiga utmaningar från bland annat Volvo Construction Equipment. Ingenjörer från industrin och ingenjörsstudenter coachar eleverna i problemlösningen samt visar på ingenjörsyrket.
Avslutade uppdrag
- Har haft samarbete med museum, Sveriges radio och television.
- F.d advisory Board member för Women in technology in Nigeria. En av världens största gemensamheter för kvinnor och flickor i teknik/STEM.
- Återkommande inspiratör för Vera-konceptet.
- Styrelsemedlem Mattecentrum. Mattecentrum är en oberoende ideell förening grundad 2008 med syfte är att stärka det matematiska självförtroendet hos barn och unga och accelerera deras matteresa. Mattecentrum sammanför företrädare från näringsliv, akademi och civilsamhället.
Utmärkelser
Stolt mottagare av Women In Technology in Nigeria 2023 Tech Builder and Innovation Award.
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Sultan, U. , Axell, C. & Hallström, J. (2024). Bringing girls and women into STEM? Girls’ technological activities and conceptions when participating in an all-girl technology camp. International journal of technology and design education, 34 (2), 647-671. [BibTeX]
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Finding The T and E In STEAM: A lesson taught and learned. Australasian Journal of Technology Education, 9. [BibTeX]
- Sultan, U. (2023). STEAM education in Sweden: teachers’ experience for successful instruction. Pedagogical Dialogue the journal of the Center of Excellence NIS,, 45 (3), 29-39. [BibTeX]
- Sultan, U. , Axell, C. & Hallström, J. (2020). Technical or not? Investigating the self-image of girls aged 9 to 12 when participating in primary technology education. Design and Technology Education: An International Journal, 25 (2), 175-191. [BibTeX]
Artiklar, forskningsöversikter
- Sultan, U. , Axell, C. & Hallström, J. (2019). Girls’ engagement with technology education: A scoping review of the literature. Design and Technology Education: An International Journal, 24 (2), 20-41. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Sultan, U. (2022). Gendering the curriculum. I: Alison Hardy; Gwyneth Owen-Jackson, Debates in Design and Technology Education. New York: Routledge. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Sultan, U. (2023). Girls' technological knowledge. I: The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
- Sultan, U. , Bergfeldt, B. & Sjöstedt, E. (2023). Using movie-making to visualise pre-service teachers' perceptions of technology. I: The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference Proceedings. Konferensbidrag vid The 40th International Pupils’ Attitudes Towards Technology Conference (PATT40), Liverpool, UK, October 31 - November 3, 2023. [BibTeX]
- Sultan, U. , Sjöstedt, E. & Bergfeldt, B. (2022). What Happened To Technology? Finding The T and E In STEAM. I: David Gill; Jim Tuff; Thomas Kennedy; Shawn Pendergast; Sana Jamil, PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education Proceedings. Designing a better world through technological literacy for all. Konferensbidrag vid PATT39: PATT on the Edge - Technology, Innovation and Education, St. John’s, Newfoundland and Labrador, Canada, June 21-24, 2022. (ss. 105-112). Faculty of Education, Memorial University of Newfoundland. [BibTeX]