Ny inventering av svenskars matvanor

Marleen Lentjes.

Marleen Lentjes

Nu gör forskare vid Örebro universitet en inventering av svenskars matvanor, med särskilt fokus på invandrare från Syrien, Irak och Somalia.
– Vi ska ta reda på vad människor i Sverige äter idag och uppdatera våra underlag för forskning om kost, säger Marleen Lentjes, forskare i medicin vid Örebro universitet.

Är du intresserad av att delta i studien – läs mer om studien och anmäl dig.

Det görs regelbundet undersökningar om människors kost och matvanor med hjälp av enkäter. Ett skäl kan vara att undersöka om kosten medför några hälsorisker.

Det är enkäter som dessa som Örebroforskarna ska uppdatera för att fler vanligt förekommande livsmedel ska finnas med. Tidigare undersökningar har inte riktig kunnat fånga upp utlandsfödda svenskars matvanor.

En del av vår kulturella identitet

– Deras kostvanor kan skilja sig från den svenskfödda befolkningens vanor – även långt efter att de kommit till Sverige. Mat är en viktig del av vår kulturella identitet som vi bär med oss, säger Marleen Lentjes.

Detta behövs inte minst för ett stort forskningsprojekt i Örebroregionen som kommer omfatta 17 000 familjer. Både det grundläggande arbetet och den nya studien är en del av den strategiska satsningen på Mat och hälsa vid Örebro universitet.

– Matvanor formas tidigt och de följer oss genom hela livet. För att kunna studera kost i så stor skala som vi ska göra måste vi veta hur vi på bästa sätt mäter vad människor faktiskt äter, säger Marleen Lentjes.

Rekrytera 130 deltagare

Just nu letar forskarna efter deltagare till studien: gravida kvinnor eller kvinnor med barn under 10 år. Forskarna vill framför allt vill veta mer om kulturspecifika maträtter och matvanor. Men en tredjedel av deltagarna ska vara födda i Sverige.

Marleen Lentjes räknar med att kunna rekrytera 130 deltagare till studien. De kommer få svara på frågor vid sex tillfällen under det kommande året. Forskarna vill dessutom träffa deltagare som är födda utanför Sverige vid ett tillfälle för att ställa frågor om inköp, matlagning och familjemåltider. Träffarna är digitala via zoom.

Studien är ett samarbete mellan Örebro universitet, Region Örebro län och Livsmedelsverket.

Text och foto: Linda Harradine