Skapa din profil på LinkedIn

Man sitter med mobil i handen framför en laptop

LinkedIn är världens största professionella nätverk med över 700 miljoner medlemmar. Genom nätverket kan du skapa och hålla kontakt med branschkollegor och potentiella arbetsgivare och visa vem du är och vad du vill med ditt yrkesliv.

LinkedIn påminner mycket om andra sociala medier. Du kan följa personer och företag, lägga upp och kommentera inlägg, chatta och vara med i grupper. Den stora skillnaden jämfört med många andra sociala medier är att du inte behöver känna personer du lägger till i ditt nätverk. Tanken är att du genom din närvaro på LinkedIn ska kunna skapa värde för ditt nätverk.

För många rekryterare är LinkedIn ett viktigt verktyg för att hitta potentiella kandidater i en rekryteringsprocess. Då många tjänster idag inte annonseras ut på traditionellt sätt kan dina chanser att få information om ditt drömjobb vara just genom din närvaro på LinkedIn. För att öka dina chanser att bli hittad kan du även lägga till rekryterare till ditt nätverk. Var gärna öppen med att du söker jobb och inom vilket område eller vilken bransch som du har ditt största intresse.

Viktiga tips innan du börjar med LinkedIn

• Första intrycket är viktigt. Välj en profilbild som visar ditt professionella jag. Skriv en sammanfattning i fältet ”Om” som berättar vem du är och vilka ambitioner och mål du har. Du kan även kort berätta om dina jobberfarenheter, din bransch och dina kompetenser. Om du aktivt söker jobb – berätta det så att ditt nätverk ser!
Illustration
  • Gör klart hela din profil och håll den uppdaterad. Fyll i dina utbildningar och dina arbetslivserfarenheter och andra betydelsefulla erfarenheter, precis som på ditt CV. Beskriv konkret med några rader vilka roller, arbetsuppgifter och ansvar du haft. Fyll även i dina kompetenser och se till att din profil är uppdaterad med aktuell information. Var så detaljerad som möjligt, det förbättrar dina chanser att synas i sökningar.
  • Var aktiv. Var nyfiken, gör egna statusuppdateringar och kommentera andras inlägg, dela artiklar och följ intressanta företag, organisationer och intressegrupper. På så sätt blir du mer synlig i andra personers flöden.

Sätt upp din LinkedInprofil här

Så blir du proffs på LinkedIn

Vad är LinkedIn – och hur kan du som är student använda det för att nätverka och få jobb? Här får du goda råd från retorikexperten och alumnen Pontus Christoffersen, som också svarar på era frågor.