This page in English

Laboratoriesäkerhetshandboken

Smittämnen

Det är arbetsgivarens uppgift att anmäla användning av smittämnen (gäller riskklass 2,3 och 4) till Arbetsmiljöverket. Anmälan ska göras innan verksamheten påbörjas. Om något ändras som har med riskerna att göra, ska en ny anmälan skickas in. Om du i din verksamhet kommer i kontakt med smittämnen, men inte avser att odla eller på något annat sätt öka halten av smittämnena, räknas det inte som användning av smittämnen. I så fall ska du inte anmäla verksamheten. Exempel på verksamheter som inte är anmälningsskyldiga är: vård av smittade människor eller djur, biokemiska analyser av prover från människor eller djur, omhändertagande av avfall som innehåller smittämnen, sanering av fågelträck och arbete med avlopp. Används mikroorganismer som inte är smittämnen, till exempel bakterier som bara kan ge sjukdom hos djur, behöver heller inte verksamheten anmälas.