Mat och hälsa-forskare visade ny metod för att mäta kostens effekt på mental hälsa

Julia Rode, forskare inom Örebro universitet profil Mat och hälsa, gav en presentation under invigningen av Precisionsmedicinskt centrum Örebro.

Att mat påverkar både kroppen och hjärnan råder det inga tvivel om. Men hur kan man egentligen veta om en viss kost till exempel kan påverka mental hälsa på individuell nivå? Under invigningen av Precisionsmedicinskt centrum Örebro presenterade forskaren Julia Rode en metod som kan mäta just detta; så kallad funktionell hjärnavbildning.

Nyligen invigdes Precisionsmedicinskt centrum Örebro, som är ett samarbete mellan Örebro universitet och Region Örebro län. Syftet med precisionsmedicin är att skräddarsy behandlingar utifrån varje patients förutsättningar och behov, och på så vis få ett mer träffsäkert resultat och en minskad risk för biverkningar.

Precis som med läkemedel finns det inte en kost som passar alla. I samarbete med Region Örebro län använder forskare vid Örebro universitet biomarkörer, för att förutsäga vilken hälsonytta en viss kost har för en viss person. På så vis kan forskarna utveckla metoder och modeller för att bedöma fördelar med olika typer av mat och kosttillskott, både vad gäller tarmhälsa, metabol hälsa och mental hälsa. Dessa verktyg kan sedan användas för att avgöra vem som drar nytta av en specifik kostförändring och under vilken del av livet – så kallad ”Responsive Nutrition”.

Under invigningen presenterade Julia Rode, biträdande lektor vid Institutionen för medicinska vetenskaper, ett exempel på en sådan metod; funktionell hjärnavbildning. Med hjälp av den kan forskare mäta hur en person reagerar på olika typer av kostförändringar och om dessa åtgärder har en positiv effekt på personens mentala hälsa.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Örebro universitet