Mat och hälsa i fokus på Stockholm Gastronomy Conference

Lina Tingö, Evangelia Kerezoudi, Julia Rode och Robert Brummer från Örebro universitets profil Mat och hälsa höll i passet ”Mat och välbefinnande” under Stockholm Gastronomy Conference 2023.

Det är viktigt att inte glömma bort perspektivet ”hälsa och välbefinnande” när vi diskuterar hållbarhet och gastronomi. Det var ett av budskapen som Örebro universitets profil Mat och hälsa lyfte fram på Stockholm Gastronomy Conference.
– De positiva effekterna av hälsosam mat handlar om mer än bara preventiv hälsa, säger Robert Brummer, vicerektor för Mat och hälsa.

Nyligen arrangerades den europeiska gastronomikonferensen Stockholm Gastronomy Conference 2023 på Stockholms universitet. Bland deltagarna fanns både forskare, politiker och företrädare för näringslivet.

Syftet med konferensen var att stärka gastronomins status, både inom akademin och politiken, och lyfta fram att gastronomi är ett viktigt verktyg i arbetet med att skapa ett mer miljömässigt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle.

Örebro universitets profil Mat och hälsa representerades av bland andra Robert Brummer, vicerektor för Mat och hälsa, Lina Tingö, forskare i biomedicin och medicin, Julia Rode, biträdande lektor i medicin, och Evangelia Kerezoudi, doktorand inom biomedicin.

– För oss är det viktigt att forskningen vid Örebro universitet är tvärvetenskaplig och lyhörd för olika branschers perspektiv och kunskap om nuvarande och kommande utmaningar inom matsektorn. Därför var det viktigt att delta på ett nätverksforum som Stockholm Gastronomy Conference, säger Lina Tingö.

– Vi ville också poängtera och lyfta fram perspektivet ”hälsa och välbefinnande” inom frågor som rör hållbarhet och gastronomi, säger Robert Brummer.

Örebroforskarna höll i ett av passen under konferensen, med rubriken ”Mat och välbefinnande”. Där argumenterade de för att det krävs ett paradigm-skifte i synen på mat. I dag beskrivs ofta anledningen till att vi behöver äta mer hälsosam mat som ett sätt att förebygga framtida sjukdomar.

– De positiva effekterna av hälsosam mat handlar om mer än bara preventiv hälsa, det handlar också om det direkta välbefinnandet. För att visa de här hälsoeffekterna behövs mer riktad och tvärvetenskaplig forskning, säger Robert Brummer.

– Vi lyfte bland annat fram specifika kostkomponenter som kan vara av intresse för matens effekt på människors hälsa, och som också kan bli viktiga att ha koll på för hållbara lösningar framåt. Vad bör vi äta eftersom vi varken bör eller kan äta så mycket kött som vi gör i dag? Och vad kan vi lära oss av mat historiskt för att främja människors hälsa i framtiden?, säger Lina Tingö.

Örebro universitets profil Mat och hälsa inkluderar också forskning med mer tydlig koppling till själva måltiden och gastronomin. Ett stort antal lärare och forskare från Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan både arrangerade och medverkade vid en rad olika pass under konferensens tre dagar. De bidrog med kunskap och inspel inom bland annat sensorik, kombinationen mat och dryck, värdskap samt gastronomisk utbildning.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Örebro universitet