Almedalen 2023: Ukraina pilot för den nya biståndspolitiken

Tommy Borglund.

Tommy Borglund var med i tre seminarier - både som paneldeltagare och som moderator.

– Ukraina blir en pilot för den nya biståndspolitiken, säger Tommy Borglund, forskare i företagsekonomi vid Örebro universitet.
Han är i Almedalen för att prata om partnerskap mellan samhälle och näringsliv – och den nya lagen om hållbarhetsredovisning. Den röda tråden, hans expertområde, är hållbarhet.

Det sista seminariet Tommy Borglund medverkade i handlade om hållbarhetskrav i byggbranschen. Den nya lagen om hållbarhetsredovisning innebär att företag måste redovisa både kunders och leverantörers avtryck – framför allt när det gäller klimat.

– Det kommer inte längre vara frivilligt utan obligatoriskt att rapportera hållbarhetsdata och många små och medelstora företag har knappt börjat, säger Tommy Borglund.

– Alla måste ha hållbarhetskompetens. Vi har utbildningar för företag som behöver anpassa sig till de nya kraven.

– Näringslivet förväntas ta en större roll i arbetet med bistånd och företag får möjlighet till ny finansiering om de bidrar till fattigdomsbekämpning, säger Tommy Borglund.

– Men som det visade sig i ett av seminarierna finns det en spänning mellan aktörerna. Seminariet innehöll både irritation och diskussion om möjligheter.

Tommy Borglund berättade om hur partnerskap fungerar och vad företag och organisationer förväntas göra.

– Partnerskap - mellan företag, kommuner, regioner, stat och myndigheter - är ett område vi håller på med på universitetet. Det har blivit ett nytt ämnesområde i sig. Det är företagsekonomiskt intressant.

– Och näringslivet gillar detta. Det är ett sätt att bidra och göra rätt – men det är också bra affärer.

Tommy Borglund och Gunnel Axelsson Nycander från Concord på scenen i Almedalen.

Tommy Borglund och Gunnel Axelsson Nycander från Concord var med i panelen som diskuterade näringslivets nya roll inom biståndet.

Tre seminarier

Tommy Borglund medverkade i tre seminarier i Almedalen – som expert i paneler och som moderator. Han ser det som en del av tredje uppgiften.

– Jag delar med mig av kunskap, är en röst i debatten, träffar människor och bygger nätverk. Det är ett bra sätt för universitetet att vitalisera relationer.

Svenska företags roll i återuppbyggnaden av Ukraina

Fredrik Enander, Business For Ukraine
Thomas Peterssohn, vd och chefredaktör, Ny Teknik
Nathalie Baser, Hållbarhetschef, Consid
Beatrice Silow, Hållbarhetschef, Nexer
Kaj Möller, Exportchef, Sweco
Tommy Borglund, Forskare, Örebro universitet och vd, Forever Sustainable
Edvard Unsgaard, Partner, Forever Sustainable
Håkan Jevrell, Statssekreterare med ansvar för utrikeshandel
Maria Håkansson, vd, Swedfund

Näringslivets nya roll inom biståndet

Tommy Borglund, Forskare och Vd, Örebro universitet och Forever Sustainable
Nathalie Beser, Hållbarhetschef, Consid
Sofia Breitholtz, Reach for Change
Stina Götbrink, Generalsekreterare, Hand in Hand
Kaj Möller, Exportchef, Sweco
Edvard Unsgaard, Partner, Forever Sustainable
Gunnel Axelsson Nycander, Concord

Hur mottas och hanteras hållbarhetskrav av byggbranschens aktörer?

Lisa Jackson, Hållbarhetsansvarig, Golvkedjan AB
Lars-Åke Lidén, Vd, Golvkedjan AB