Fotografen och filmaren Mattias Klum i nytt samarbete med Örebro universitet

Sedan första föreläsningen på ett äldreboende tvärs över gatan från föräldrahemmet har han, i snart fyra decennier, berört människor med sina berättelser. National Geographic kallar Mattias Klum för en av vår tids viktigaste naturhistoriska fotografer.
Nu ska han sprida forskning och inspirera studenter och anställda – i ett nytt samarbete med Örebro universitet. Den gyllene tråden är hållbarhet.

Mattias Klum porträtt.

– En hållbar användning av jordens resurser, ekosystem och klimat är inte nödvändigtvis en uppoffring utan en enastående möjlighet, som kan användas för att utveckla världens ekonomier, säger Mattias Klum.

Sedan mitten på 80-talet har Mattias Klum fotograferat och filmat från världens alla hörn och tillbringat dagar, veckor och år i avlägsna och orörda områden – han vet vad träsmak verkligen betyder. Han hänger i trädkronor i månader, ålar på marken för att komma nära och vadar i vatten, ibland inom räckhåll för lejon, ormar och kajmaner, alltid med sin kamera.

Sprida kunskap

Han har levt tillsammans med blåsrörsjägarfolk i Borneo, gått vilse i Amazonas och hamnat i dråpliga situationer eftersom det är djuren, inte han, som bestämmer vad som händer näst. Om de vill sitta kvar och äta eller sova en stund får han vänta – och när veckelbjörnen bestämde sig för att kissa, ordentligt, på Mattias medarbetare fick Lars-Magnus helt enkelt en dusch.

– Jag vill sprida kunskap, förståelse och vördnad för naturens resurser. Vi har en fantastisk värld som vi är beroende av – oavsett vad vi blir när vi blir stora, säger Mattias Klum.

– Och på universitetet finns framtidens företagsledare, beslutsfattare, tekniker, jurister och medievetare. Hos oss finns kort och gott studenter som kommer vara med och forma framtiden och Mattias Klum kan inspirera och utmana, säger Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.

Rektor och Mattias på akademisk högtid framför en fotoskärm.

Johan Schnürer och Mattias Klum skålade för det nya samarbetet på den akademiska högtiden i maj - nu är avtalet på plats och arbetet börjar.

Utmanar oss

Mattias Klum utmanar vårt sätt att se på naturen och jordens resurser. Han arbetar ofta med forskare, inte minst professor Johan Rockström, som han skrivit två böcker tillsammans med.  Professorn konstaterar i en av böckerna att inte det räcker med fakta för att nå fram till människor – både hjärna och hjärta måste vara med.

– Jag vill nå fram till människor som inte redan är intresserade av hållbarhet och bidra till förändring, säger Mattias Klum.

Han har haft ett intresse för djur och natur sedan barnsben och hoppade av skolan som 17-åring för att bli fotograf med natur och etniska minoriteter som specialitet. 1997 var han den yngste någonsin och förste svensk, att få ett foto på omslaget på National Geographic – och efter det har hans bilder prytt ytterligare ett dussin omslag.

Sett förändringarna

National Geographic är en av världens mest välkända tidskrifter, särskilt för sin fotojournalistik, men listan är lång. Mattias Klum har fotograferat för bland annat New York Times, GEO, Der Spiegel och Wildlife Conservation. Han har producerat filmer om allt från Borneos regnskogar till livet runt Östersjön. I en av sina senaste filmer följer han forskare som försöker rädda ett korallrev utanför Moçambiques kust.

Under hans många år som fotograf och filmare har han sett förändringarna med egna ögon. Han var i Borneo första gången 1988, 20 år gammal, och har varit tillbaka ett 40-tal gånger.

– Nästan 75 procent av regnskogen på Borneo har jämnats med marken för att göra plats för oljepalmer och andra grödor. Till och med ställen som skulle ha varit skyddade har skövlats, berättar han i Vinter i P1.

Berättelser som verkligen berör

Han betonar att förstörelsen inte bara sker långt bort, utan även här hemma. Östersjön slår världsrekord i bottendöd – och när ekosystemen når sin gräns kommer vi känna av konsekvenserna även här.

– Det är tydligt att Mattias drivs av passion i sitt arbete. Som universitet har vi ett ansvar att nå ut med vår forskning och sprida kunskap som kan ligga till grund för samhällsförändring. Vi ser fram emot att tillsammans med honom skapa forskningsbaserade berättelser som verkligen berör, säger Johan Schnürer.

Text: Linda Harradine
Foto: Iris Alexandrov, Pavel Koubek, ICON,

Fotografen och filmaren Mattias Klum har fått ett nytt uppdrag som senior rådgivare till rektor vid Örebro universitet.

I uppdraget ingår att arbeta med universitetets tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle med ett särskilt fokus på visualisering av hållbarhetsfrågor. Han kommer även arbeta med Plattformen för en hållbar framtid vid Örebro universitet. I uppdraget ingår också att föreläsa för och inspirera studenter och anställda vid universitetet.

Mattias Klum är hedersdoktor vid Stockholms universitet, medlem i Världsnaturfondens förtroenderåd och Young Global Leader för World Economic Forum. Läs mer på mattiasklum.com