”Vi behöver tid och modiga ledare för en hållbar framtid”

Grupp i panelsamtal

Linda Soneryd, professor i sociologi och Frans Prenkert, ordförande för styrgruppen för PSF, utgjorde panelen tillsammans med Magnus Breitholtz, professor i ekotoxikologi vid Stockholms universitet och Mattias Klum, fotograf och rådgivare i hållbarhetsfrågor till Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.

Vi behöver tid – och modiga ledare. På så sätt kan forskare föra samma akademi och samhälle för en hållbar framtid.
Det sa Magnus Breitholtz, professor i ekotoxiokologi vid Stockholms universitet och en av huvudtalarna vid PSF @ ORU:s öppna föreläsningar på Örebro universitet.

– Jag har aldrig mött en forskare som inte vill nå ut, konstaterade Magnus Breitholtz, som förordade ödmjukhet, ärlighet och tid för att hitta det nödvändiga gemensamma språket för att nå framgång.

– För att samarbetet mellan akademi och samhälle – och mellan olika forskargrupper – ska fungera krävs mer ändlösa möten och goda ambitioner, sa han.

Men just tiden är knapp, poängterade Mattias Klum, fotograf och rådgivare i hållbarhetsfrågor till Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet. Mattias Klum har under sina uppdrag världen över åt tidskrifter som National Geographic med egna ögon sett hur ekosystemet brutit samman.

Magnus Beritholtz på scen

– Jag har aldrig mött en forskare som inte vill nå ut, konstaterade Magnus Breitholtz.

Mattias Klum dokumenterar konsekvenserna av klimatförändringarna för att kunna berätta för andra. Det är smältande isar, förstörda korallrev, en döende skog. Fiskaren i Tanzania, orangutangen på Borneo och isbjörnarna på Svalbard som inte längre kan jaga.

– Jag ser vidden av katastrofen. Vi har kunskapen, men vi glömmer hjärtat – och om inte hjärtat är med kommer ingen att agera. Elefanten, isbjörnen och impalan blir våra ambassadörer som påminner oss om vad vi inte vill förlora. Och det är bråttom, tiden rinner ut. Det här är inte förhandlingsbart, sa Mattias Klum.

Mattias Klim på scen

– Elefanten, isbjörnen och impalan blir våra ambassadörer som påminner oss om vad vi inte vill förlora. Och det är bråttom, tiden rinner ut. Det här är inte förhandlingsbart, sa Mattias Klum.

Frans Prenkert, professor i företagsekonomi och ordförande för den operativa styrgruppen för PSF, instämmer i Mattias Klums uppfattning om att ingen förändring kan ske utan att bottna i känslor:

– Jag blir lika förvånad varje gång jag påminns om hur svårt det är att förändra attityder och beteenden. Men jag tror att vi med berättandets kraft kan skapa känslor som kan förmedla viktiga kunskaper och fakta om vår planet, våra samhällen och vår framtid. Det inger hopp, säger han.

För Frans Prenkert är den hållbara framtiden fullt möjlig:

– Men det kräver ny kunskap. Kunskap som vi har förmånen att vara med och utveckla, tillsammans med andra samhällsaktörer och på tvärs över disciplinära gränser. Då måste vi kunna kommunicera med många delar av samhället och med varandra över ämnesgränser.

Hans ser också det nödvändiga i att accelerera arbetet i PSF, bland annat genom utvecklingen av det strategiska profilområdet Föroreningar och Samhälle och genom etableringen av tankesmedjan SPHERA – Single Planet Health & Environment Agenda som fokuserar på EU-policy och EU-forskningsmedel.

– Tiden är knapp. Men vi har på Örebro universitet en unik möjlighet att accelerera arbetet mot en hållbar framtid eftersom vi har relativt mindre motstånd till transdisciplinärt arbete och lägre disciplinära trösklar – och PSF, säger Frans Prenkert.

Den öppna föreläsningen under förmiddagen följdes av seminarier med och för forskare under eftermiddagen.