Podd: Sustainability Talks

Dektoriativ bild: sustainability Talks

Sustainability Talks är en samtalsserie om hållbarhet i högskoleutbildning. Hannu Larsson, lektor i Informatik vid Örebro universitet, samtalar med lärare från olika ämnen om hur vi kan göra för att förändra arbetssätt och innehåll för att hantera dom stora utmaningarna i nutid och framtid.

Sustainability talks produceras av Örebro universitet och är ett samarbete mellan Platform for Sustainable Future (PSF), Högskolepedagogiskt centrum och Fakulteten för ekonomi, natur- och teknikvetenskap.

Avsnitt


Kapitel 1: Transformativt lärande - att våga förändra och förändras som person och universitet


Kapitel-1_300x400.jpg

Ett samtal om hur 100 studenter från olika program möts i modulen Mötesplats hållbarhet. Vad är transformativt lärande? Varför behöver universiteten ställa om, och hur? Varför ska studenterna ut i naturen? Och vad är egentligen hållbarhets-kompetens?  Under samtalet pratar vi också om behovet av tvärvetenskapliga arbetssätt, osäkerhet, handling, känslor och hur den inre utvecklingen hos studenter såväl som hos lärare är viktig i undervisning för hållbarhet.

Gäster: Annika Göran-Rodell och Johanna Björklund från Örebro universitet.

Länk till avsnittet på Spotify

 


Kapitel 2: Engagera studenter genom hållbarhetsutmaningar


Kapitel-2_300x400.jpg

Ett samtal om hur informatikstudenter inom ramen för kursen Interaktionsdesign arbetar fram lösningar för hållbarhetsproblem. Varför jobbar man med hållbarhet inom ett tekniskt ämne? Hur tävlar man i hållbar innovation? Och vad tycker studenterna? VI pratar om att använda hållbarhet för ett engagera studenter och stärka lärandet i en kurs som inte fokuserar på hållbarhet, och att kontinuerligt utveckla sin pedagogik.

Gäster: Ann-Sofie Hellberg och Jonas Moll från Örebro universitet

Länk till avsnittet på Spotify

 

 


Kapitel 3: Förklaringar, avvägningar och uträkningar för en hållbar värld

Kapitel-3_300x400.jpg

Ett samtal om att undervisa om hållbarhet inom Matematikerprogrammet. Hur är matematik politiskt och socialt relevant? Och hur kan en matematiker påverka sitt carbon footprint? Under samtalet pratar vi bland annat om hur en pratar om hållbarhet på ett sätt som matematikstudenter kan ta till sig, hur uträkningar kan förklaras och tillgängliggöras för ickematematiker och hur kunskapen kan överföras till andra program.

Gäst: Andrii Dmytryshyn från Örebro universitet. 

Länk till avsnittet på Spotify

 

 


Kapitel 4: Ifrågasätta framtid och samtid - fiktionens roll i lärande för hållbarhet

Kapitel-4_300x400.jpg

Ett samtal som tar avstamp i en kurs om engelskspråkig litteratur och sedan rör sig omkring hur spekulativ fiktion om utopier och dystopier kan användas i undervisning om hållbarhet. Vad innebär det att stanna i en text? Varför är samtal omkring värderingar och känslor viktiga?  Och vad är stark och svag hållbarhet? Vi samtalar omkring ”tänk om det inte var som det är” och hur vi kan rucka på föreställningar om framtid och nutid för att stötta studenterna i att utveckla anticipatorisk och normativ kompetens.

Gäst: Jenny Bonnevier från Örebro Universitet.

Länk till avsnittet på Spotify

 

 


Kapitel 5: Drivkrafter, sårbarhet och studentsamverkan i utformning av utbildningen

Kapitel-5_300x400_.jpg

Ett samtal om hur vi som universitetslärare navigerar i och omkring disciplinära och institutionella ramar. Hur kan vi förhålla oss till premisser som är problematiska för omställning till ett hållbart samhälle? Hur skapar vi meningsfulla kurser? Vad kan studentsamverkan innebära? Och hur hittar vi vår egen och studenternas drivkrafter?

Gäst: Ola Leifler från Linköpings Universitet

 

Länk till avsnittet på Spotify.

 

 

 


Kapitel 6: Vem ska arbeta med jämställdhet och social hållbarhet i högre utbildning?

Felicia & Elin small.jpg

Ett samtal om jämställdhet, breddat deltagande och vikten av kritisk reflektion som universitet, lärare och människa. Hur hänger jämställdhet och hållbar utveckling ihop? Varför behövs mångfald i högskoleutbildningar? Vad är goda förutsättningar för jämställdhetsarbete? Och vad är universitetslärarens roll som samhällsaktör? 

Gäster: Felicia Garcia och Elin Weiss, båda från Örebro Universitet.

Länk till avsnittet på Spotify.

 

 


Kapitel 7: En plats där jag känner mig viktig – Studentsamverkan i praktiken

Kapitel-7_300x400.jpgEtt samtal om studentsamverkan och tillhörighet. Inre utveckling handlar bland annat vikten av att kunna samarbeta, relatera till andra och att utveckla handlingsförmåga. Men hur får vi till det tillsammans med studenter? Hur får vi studenter att engagera sig? Hur kan vi arbeta tillsammans mellan studentkår och lärare? Vad är viktigt för studenterna? Hur bygger vi egentligen en känsla av tillhörighet? Och vad innebär det? I avsnittet pratar vi om ett projekt där studenter, lärare och administration samarbetade för att få till just detta.

Gäster: Amanda Andersson, Linnéa Eklund Marcus Sundhäll från Örebro universitet

Länk till avsnittet på Spotify

 

 


Kapitel 8:   Hållbar i studier – hållbar i arbetet

Kapitel-8_300x400.jpg

Ett samtal om projektet hållbar student, där studenter på läkarprogrammet får öva sig i att använda några reflektionsverktyg för att hantera utmaningar de möter i livet som student och för framtiden inom den kommande profession. Vad är bakgrunden till projektet? Vad får studenterna ut av det? Vad är SORKK? Vad kan ”hållbar student” innebära? Och hur får kan vi integrera hållbar student i olika relevanta moment under utbildningen?

Gäster: Desire Wiegleb Edström, Marie Lidskog och Åsa Alsiö, samtliga från Örebro Universitet

Länk till avsnittet på Spotify