En mångvetenskaplig plattform för att utveckla en hållbar framtid startad

Örebro universitet har inrättat en mångvetenskaplig plattform för att utveckla och förmedla ny kunskap om hur vi skapar en hållbar framtid - PSF@ORU. Satsningen är mycket långsiktig och ska bla arbeta med att identifiera och utveckla ett nytt strategiskt profilområde för universitetet som fn går under arbetsnamnet ’Samhälle & Miljö”.

- Jag ser fram emot arbetet i PSF. Det finns så oerhört mycket vi behöver ta tag i för att förändra samhället och skapa en hållbar framtid, säger Frans Prenkert.

Frans Prenkert är föreståndare för CSB och professor i företagsekonomi och den som leder Örebro universitets plattform för en hållbar framtid PSF@ORU.

Två av ledorden i plattformens arbete är mångvetenskap och helhet.

- Vi måste samarbeta mångvetenskapligt för att kunna möta de komplexa frågor vi står inför och vi måste bli bättre på att förstå hur olika saker hänger ihop och samverkar, säger Frans Prenkert.

För mer information om plattformen, se www.oru.se/psf.