This page in English

Ny pågående datainsamling inom IDA-programmet

Logotype för IDA-programmet

De forskningsdeltagare som har varit en del av IDA-programmet (individuell utveckling och anpassning) sedan 1965 är återigen involverade i en ny och pågående undersökning.

Under mitten av 60-talet påbörjades ett av Nordens största och mest långtgående forskningsprojekt, IDA-programmet. Projektet riktade sig till föräldrar och skolor vars barn respektive elever gick på grundskolor inom Örebros skoldistrikt. Det övergripande syftet med IDA-programmet är att bättre förstå den individuella utvecklingen och anpassningen över tid. Detta innefattar så väl positiv som negativ utveckling och anpassning i flera olika aspekter av livet, som sociala relationer, fysisk och psykisk hälsa, arbetslivssituation, det subjektiva välbefinnandet med mera. Idag är de flesta av dem 65 år och äldre och bidrar fortfarande till IDA-programmet genom att delta i den senaste och pågående enkätundersökningen. Som ett resultat av deltagarnas höga engagemang i IDA-programmet har en enorm information samlats in under de senaste decennierna, vilket har resulterat i en rad olika publikationer, inklusive peer-reviewed journalartiklar, böcker, bokkapitel och avhandlingar.

IDA-programmet har letts av bland andra professor David Magnusson och professor Lars R. Bergman, för närvarande är professor Jonas Persson ansvarig för IDA-programmet.

Du kan läsa mer om IDA-programmet här, och kontakta Jonas Persson på följande e-postadress: This is an email address