Charlotta Pettersson
Charlotta Pettersson Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: Y2hhcmxvdHRhLnBldHRlcnNzb247b3J1LnNl
Telefon: Telefonnummer saknas
Rum: F3230

Om Charlotta Pettersson
Charlotta Pettersson är fil.dr. och verksam som lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik på Örebro universitet vid institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS). Hon är undervisande lärare och kursansvarig sedan flera år på Specialpedagogiska programmet. Inom ramen för programmet är hon projektledare för högskolepedagogiska utvecklingsprojektet Att främja studenters samverkanskompetens, där studenter möts över utbildnings- och professionsgränserna i workshop om elevhälsa och professionsutveckling. Högskolepedagogisk arbetsrapport: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1907833/FULLTEXT02.pdf
Forskningsmässigt har Charlotta Pettersson ett intresse för inkludering och samverkansdidaktik, där elevhälsofrågor, samundervisning specialpedagog lärare, skolmåltiden som en specialpedagogik möjlighetsbärare samt studenters lärande studeras.
Charlotta Pettersson ingår i forskningsprojektet Interprofessionellt lärande i högre professionsutbildning – en väg mot ett hållbart samhälle? Det pågår 2023-2026 vid Örebro universitet och beforskar hur professionsutbildningar, lärar-, specialpedagog-, socionom- samt hälsosjukvårdskurator, bidrar till att utveckla studenters samverkanskompetens med riktning mot ett hållbart samhälle.
Inom ramen för forskningsprojektet är Charlotta Pettersson adjungerad forskare i forskningsprojektet Academic Hospitality in Interdisciplinary Education, finansierat av Norska forskningsrådet 2021–2027.
https://www.uv.uio.no/iped/english/research/projects/sutphen-academic-hospitality-in-interdisciplinary-/
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Academic Hospitality in Interdisciplinary Education (AHIE)
- Interprofessionellt lärande i högre professionsutbildning - en väg mot ett hållbart samhälle?
Avslutade projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Frödén, S. & Pettersson, C. (2021). Strävan mot en inkluderande skolmåltid: Strategier för att ge likvärdiga förutsättningar. Utbildning och Demokrati, 30 (1), 23-44. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar
- Pettersson, C. (2013). Kursplaners möjlighetsrum: om nationella kursplaners transformation till lokala. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Pettersson, C. (2017). Specialpedagogiskt stöd - dilemman med genuskodade diagnoser. I: Pettersson, Charlotta; Wickman, Kim; Takala, Marjatta, Genus och specialpedagogik - praktiknära perspektiv: en vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten (ss. 17-41). Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. [BibTeX]
Konferensbidrag
- Allard, K. & Pettersson, C. (2020). ULF-projekt: Samverkan för en inkluderande elevhälsa. Konferensbidrag vid Regional skolkonferens 2020 - Förskola och skola utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund, Örebro University, Örebro, Sweden, October 28, 2020. [BibTeX]
- Allard, K. , Hjortgren, K. & Pettersson, C. (2019). Ett pedagogiskt utvecklingsprojekt om programöverskridande samarbete mellan specialpedagog- och socionomprogrammet vid Örebro universitet kring samverkan, inkludering och elevhälsa. Konferensbidrag vid Nationell specialpedagogisk konferens. Samverkan för inkludering - som möjlighet och utmaning, Örebro University, Örebro, Sweden, November 13-14, 2019. [BibTeX]
- Allard, K. & Pettersson, C. (2019). Team of profession working with student health - a possibility room for collaboration and competence exchange. Konferensbidrag vid Nordic Network on Disability Research (NNDR), 15th Interdisciplinary Conference in Disability Research - Inclusion and Exclusion in the Welfare Society, Copenhagen, Denmark, May 8-10, 2019. [BibTeX]
Rapporter
- Pettersson, C. & Hjortgren, K. (2024). Att främja studenters samverkanskompetens: Erfarenheter av professionsöverskridande utbildningsmoment i högre utbildning. Örebro: Örebro universitet (Arbetsrapporter från Högskolepedagogiskt centrum 6). [BibTeX]