Skaffa ditt unika forsknings-ID

ORCID (Open Researcher and Contributor ID) är en organisation utan vinstintresse som erbjuder forskare att skaffa ett unikt ID-nummer. Detta nummer anges vid publiceringar, ansökningar och annan forskningsaktivitet.

Syftet med ORCID är att förenkla för den som vill ta del av en forskares sammanlagda forskningsresultat. ID-numret löser problemet med att författare kan ha samma namn eller initialer, namnbyten eller att namn kan bli felstavade i publikationerna.

Vid Örebro universitet behövs ORCID i de administrativa stödprocesser som vänder sig till dig som forskare. Till exempel behöver du ORCID för att ansöka om och hantera forskningsmedel i PRISMA. Det är därför av stor vikt och värde för dig att skaffa ett ORCID och registrera det här på universitetet. När ditt ORCID är registrerat visas det även på din profilsida.

ORCID skapar ett unikt ID varje gång du begär det. Skaffa inte mer än ett ID. För att ditt ID ska fungera som ett sätt att identifiera din samlande forskningsproduktion måste du konsekvent använda samma ID-nummer.