Gästföreläsning: Anti-kolonial kamp för planeten med Neferti Xina Tadiar
Neferti Xina Tadiar, professor i kvinno-, genus- och sexualitetsstudier vid Barnard College, Columbia University, håller en föreläsning för Centrum för Feministiska Samhällsstudier (CFS) och Centrum för samhällsvetenskaplig miljö- och hållbarhetsforskning (CESSS) den 24 april kl 13:15-15.
Neferti Xina Tadiar, professor i kvinno-, genus- och sexualitetsstudier vid Barnard College, Columbia University, håller en föreläsning för Centrum för Feministiska Samhällsstudier (CFS) och Centrum för samhällsvetenskaplig miljö- och hållbarhetsforskning (CESSS) den 24 april kl 13:15-15. Tadiar är författare till fyra böcker och ledare för ett oberoende samhällsbibliotek på Filippinerna. Vid Barnard College har hon varit drivande i att grunda program inom ras- och etnicitetsstudier, asiatiska diasporastudier, samt ett forskningscenter för studier av sociala skillnader. Hon forskar om kolonialism, migration, kapitalism och miljöförändringar och föredraget handlar om en metod att skriva historia ur ett anti-kolonialt perspektiv. Under läsåret 24/25 är hon Moa Martinsson gästprofessor vid Linköpings universitet.
Förutom föreläsningen kommer hon också att ha en metodworkshop med doktorander.
För mer information om seminariet: https://www.oru.se/institutioner/Humaniora-utbildning-och-samhallsvetenskap/kalendarium-for-hogre-seminarier-mm/centrum-for-feministiska-samhallsstudier/
Mer om Neferti Xina Tadiars gästprofessur: https://liu.se/nyhet/gastprofessor-i-moa-martinson-ser-fram-emot-att-fa-nya-perspektiv-pa-varlden
24 April, 13:15-15:00
Venue OBS! New location: Östra Mark Ö201
Neferti Xina Tadiar, professor of Women's, Gender, and Sexuality Studies at Barnard College and Moa Martinsson guest professor at Linköping university, visits the seminar and presents ongoing work.
Anti-Colonial Planetary Struggle: History, Humans, and Us
In this talk, I reflect on the question of history in my recent book, Remaindered Life, and on my own retelling of the dominant story of our global present in the wake of postcolonial, indigenous and Black feminist critiques of history and in the context of climate change. I delineate subaltern forces and practices of social reproduction at work in Philippine contexts of urbanization, the global service economy, and wars of security within the global capitalist economy in order to attend to other agencies and engines and timelines of change than what a humanist history would allow. If History participates in the project of reproduction of colonial power and colonial inhabitation, calling into question our own disciplinary social science and humanities scholarly stories, the method and regard I delineate here might offer instead one way of participating in the project of anticolonial planetary struggle.