Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

”Flera av mina praktikanter har fått anställning”

Patrik Vallin

Patrik Vallin, poliskommissarie. Foto: Polisregion Bergslagen

Att ta emot en student som praktikant tillför ett stort värde till verksamheten – och det är också ett sätt att lära känna sina framtida kollegor. Det säger Patrik Vallin, poliskommissarie i Polisregion Bergslagen. Här berättar han om sina erfarenheter av att vara handledare till en kriminologstudent.

"Jag har varit handledare för kriminologstudenter under flera år, både under min tid på kommun och inom polisen. Att ta emot praktikanter har alltid varit roligt och känts väldigt bra. Jag ser det som att det är ett växelspel: att både praktikant och arbetsgivare ska få något tillbaka av tiden de är på praktik. Och så har det verkligen känts.

De praktikanter jag haft hos mig har levererat och bidragit till en utveckling av verksamheten.Praktikanterna som är inne i slutfasen av sina studier har stor teoretisk kunskap att ge tillbaka till oss som arbetsgivare. Jag har alltid sett praktikanterna som delaktiga i det brottsförebyggande uppdraget. Praktiktiden ska därför vara så lik en riktig ”anställning” som möjligt. Vi kan ju faktiskt också bli kollegor på riktigt när de är klara med sina studier.

Det är otroligt kul att följa studenterna från första dagen på praktiktiden till den sista då de skaffat sig en bra inblick i hur det brottsförebyggande kan te sig inom en myndighet.Flera av de praktikanter som jag haft som handledare har jag följt och de har fått anställningar hos olika arbetsgivare, bland annat inom polisen och kommun. Det känns väldigt bra och gott i hjärtat som handledare!"