Handelshögskolan vid Örebro universitet

Nya krav på cirkulära livsmedelsförpackningar

Cirkulära livsmedelsförpackningar

EUs engångsplastdirektiv och krav på återanvändbara muggar och matlådor med start 2024 är del av de nya krav som ställs på cirkulära förpackningar. Vad innebär kraven, vad finns det för goda exempel att lära av och vad säger forskningen? Det är några av de frågor som vi kommer att diskutera i ett digitalt seminarium torsdagen den 24e november.

8.15-8.20 Moderator Mats Jeppsson, Emballator, hälsar välkomna.

8.20-8.45 ”Konsumentbeteenden som hinder och möjlighet för cirkulära livsmedelsförpackningar – en forskningsöversikt” Anna Kremel och Sabina Du Rietz, Örebro universitet

8.45-9.00 ”Vad innebär kraven och vilka utmaningar medför ett cirkulärt system för take-away förpackningar?” Jenny Hagberg, Svensk Dagligvaruhandel

9.00-9.15 ”Främja återanvändbara förpackningar – 2 exempel från pilotstudier” Sophie Charpentier, Chalmers Industriteknik

9.15-9.30 ”System för återanvändbara förpackningar – tech, infrastruktur och nya regler” Clara Lidberg, Panter

9.30–9.50 Gemensam diskussion, modereras av moderator

9.50 Avslutning

Seminariet anordnas av Örebro universitet

Seminariet är del av kommunikationen i forskningsprojekt Konsumentbeteenden som hinder och möjlighet för cirkulära förpackningar, finansierat av Formas, Diarienummer: 2020–03130. Projektets referensgrupp består av representanter för Axfood, Emballator, Förpackningsinsamlingen (FTI) och Returpack.

Deltagande i detta digitala seminarium är gratis.

Sabina Du Rietz och Anna Kremel

Mats Jeppsson