Handelshögskolan vid Örebro universitet

Hennes krönika om forskning blev teater – ”Jätteroligt”

Karin Hedström bakom en datorskärm i foajén till Entréhuset.

Karin Hedström med sin "computer" som visar teaterföreställningen som bygger på en forskarkrönika publicerad i NA och rad andra tidningar inom Bonnier News Local.

Hennes forskarkrönika förvandlades till teater på en konferens om statistik.
– Visst var föreställningen skruvad. Men poängen var tydlig och jag är stolt över att ha varit med om att förmedla forskning som är underhållande och lätt att fatta, säger Karin Hedström, professor i informatik.

Hon är en av elva forskare vid Örebro universitet som varje vecka turas om att skriva forskarkrönikor som publiceras i Nerikes Allehanda, NA, och en rad andra tidningar som ingår i Bonnier News Local.

I sin krönika i maj i år utgick Karin Hedström från ”The computer says no” från brittiska tv-serien Little Britain, en fras som numera är ett svenskt ordspråk.  Efter krönikans inledning med kvinnan som förmedlar datorns vrickade version av verkligheten utvecklar Karin sitt resonemang om hur vi inte okritiskt ska acceptera myndighetsbeslut, beslut som idag i stor omfattning är automatiserade.

Statistiska Centralbyrån, SCB, arrangerar varje år ”Statistikdagen” om hur statistik utvecklas och används i samhället. Statistikdagens avslutande inslag i år – en spaning in i framtiden – inleddes med teaterföreställningen baserad på Karin Hedströms krönika, som arrangören snappat upp på nätet.

Scenen var flyttad till Försäkringskassan och skildrade ett möte mellan en frisör med bruten arm och en handläggare som insisterade att tro på ”the computer” som slagit fast att mannen är en ”fritör” med brutet ben.

Karin Hedström framför en datorskärm på sitt kontor

– Det var jätteroligt att kunna nå på detta sätt, säger Karin Hedström.

Publiken fick uppleva verkligheten som i lustiga husets speglar. Men det finns bakom det förvrängda en verklig verklighet.

– Poängen är att det behövs klarhet om vem eller vad som ska ställas till ansvar om det blir fel. Idag är det inte tydligt, konstaterar Karin Hedström.

Krönikan som scenkonst ger henne inspiration till framtida texter:

– Det var jätteroligt att kunna nå på detta sätt och jag inser nu att jag som forskare kan skruva till det mer för att göra poängen ännu mer tydlig.

Text och foto: Maria Elisson