Musikhögskolan

Högre seminarier i musikvetenskap

Högre seminarier i musikvetenskap hålls minst en onsdag varje månad med start kl.13.00 - 15.00. Vid högre seminarier deltar seniora forskare, doktorander samt masterstudenter vid Musikhögskolan. Lokal anges vid varje tillfälle nedan.

Hösten 2025

17 september
Julia Eckerstein, Göteborgs universitet
This seminar is held in Swedish.

Julia Eckerstein presenterar sin avhandling i musikpedagogik - Gränskontroll - pedagogisk diskurs som villkor för deltagande vid svenska folkhögskolors musiklinjer. (Boundary control – pedagogic discourse as condition for participation at Swedish folk high school music programs.)

Med utgångspunkt i problemområdet kring social snedfördelning vid folkhögskolornas musikutbildningar har Julia undersökt hur dessa utbildningar konstrueras i lärares och studerandes samtal, och på vilket sätt utbildningarna bidrar till social och kunskapsmässig reproduktion. Studien visar bla att musiklinjernas starka anknytning till högre musikutbildning och folkhögskolan som utbildningsform bidrar till att vissa sociala kategorier framstår som mer ”passande” för musiklinjestudier. I presentationen berättar Julia om design av studien, de huvudsakliga resultaten och studiens implikation för frivilliga musikutbildningar.
Room: M357

19 november
Áine Ryan Mangaoang, Oslo university
This seminar is held in English.
Room: M357, starting at 13.00

Sonic citizens: Researching sound and music from the peripherary
What happens in spaces of detention when people make music or sound art together: when people sing, write songs, make radio shows or podcasts, or simply listen, together? In this seminar, I share some reflections on what sound and music do in places of incarceration, drawing on my on-going research from Prisons of Note, a four-year research project about music and sound in Norwegian, Icelandic and Irish prisons, and on my previous research on music and discipline in a Philippine prison. In both of these projects, the concept – and practice – of sonic citizenship has been integral, and I explore what it means when applied to the particularities of culturally divergent carceral spaces. I’ll conclude by speaking more broadly about my parallel projects on pop music, multimodality, and accessibility for Deaf audiences, and where the theme of sonic citizenship may be also considered or indeed contested.