Restaurang- och hotellhögskolan

Programmet Hotell och värdskap förnyas!

Programmet Hotell- och värdskap, 180 hp, kommer inte att erbjudas vid Restaurang- och hotellhögskolan i höst. Programmet ställs in för att om ett drygt år, hösten 2019, återuppstå som ett nytt program med en ny profil, Hospitality Management.

Låt oss förklara orsaken till beslutet.
Restaurang- och hotellhögskolan har tagit fasta på de föränderliga och nya krav som ställs på framtidens ledarskap i branschen. Med stöd av representanter från de viktigaste hotellföretagen i Sverige, inspiration från den senaste forskningen inom området, nuvarande och tidigare studenter, och med en stadig blick mot de främsta hotellskolorna i världen skapar vi nu en för Sverige ny och unik hotellutbildning.

Den nya utbildningen, Hospitality Management, kommer precis som tidigare att erbjudas vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och sträcka sig över tre år, vilket resulterar i en filosofie kandidatexamen. Innehållet i utbildningen kommer att anpassas till branschens nutida och framtida behov, utmaningar och möjligheter. Stor vikt kommer att läggas på ledarskap och styrning, men även på service och värdskap. Målet är att utrusta studenterna med kunskap och färdigheter så att de i framtiden ska kunna ta ledande befattningar inom besöksnäringen. Vi vill skapa en utbildning som ger studenterna bästa möjliga förutsättningar för att lyckas med en nationell och/eller internationell karriär.

Till dig som har sökt Hotell- och värdskapsprogrammet höstterminen 2018 vill vi uppmana och uppmuntra att istället söka till det nya Hospitality Managementprogrammet hösten 2019.

Vi kommer fortlöpande här på Restaurang- och hotellhögskolans hemsida att komma med mer information om Hospitality Managementprogrammet inför att det startar höstterminen 2019.