Ingenjörsmässan – för fler än ingenjörer

Ludvig Cerderhage, Ida Markström och Erik Hammar.

– Företagen har efterfrågat en mässa där de kan träffa studenter som utbildar sig inom deras branscher, säger Ludvig Cederhage som en av arrangörerna till Ingenjörsmässan – en arbetsmarknadsmässa för studenter som läser utbildningar inom natur och teknik

Ingenjörsmässan

Dag: 4 mars
Tid: 10:00 – 14:00
Plats: Teknikhuset utanför hörsal T
Antal utställare: 26

Mässans hemsida

Han är tillsammans med Erik Hammar och Ida Markström projektledare för mässan som arrangeras av kårsektionen TekNat.

­– Mässan är en chans att bredda vyerna för vilka yrkesområden de olika företagen erbjuder, till exempel har Volvo ett labb för kemister, säger Ida Markström som läser analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik.

– Gå på mässan och skapa kontakter med högteknologiska företag som är här för att träffa oss studenter. Bland utställarna finns bland annat Saab, Epiroc och BillerudKorsnäs, tillägger Erik Hammar som pluggar till civilingenjör inriktning datateknik.

Erik Hammar, Ida Markström och Ludvig Cederhage poängterar att nätverkande är den röda tråden för mässan.

– TekNat är i behov av en mässa där vi kan nätverka med företag från vår bransch och är ett komplement till det vi saknar i utbildningen. Under dagen finns det möjlighet att ha kontaktsamtal med företag, besöka mässans montrar och robotlabbet, säger Ludvig Cederhage som studerar på civilingenjörsprogrammet inriktning industriell ekonomi.

Text och foto: Anna Asplund