”Framtidens lärarutbildning” i mål – här är något av vad satsningen kommit fram till

Glada barn i rad som håller om varandra

Nu är det dags att fira ”Framtidens lärarutbildning” som går i mål.
Finalen för det femåriga projektet är en nationell digital konferens 15-16 mars där många av dem som varit engagerade delar med sig av sina erfarenheter – och bjuder in alla som anmält sig att dela sina.

– Lärarutbildningen är en av ett universitets viktigaste utbildningar och motorn i kunskapssamhället, säger Johan Schnürer, som när han tillträdde som rektor 2016 valde ut just utvecklingen av lärarutbildningen som strategiskt viktig för Örebro universitet – och för lärarutbildningar i Sverige i stort.

Konferensen - med 400 anmälda - utgår från vad ”Framtidens lärarutbildning” kommit fram till.

–  Vi hoppas att projektets resultat blir en utgångspunkt för en fortsatt nationell diskussion om vägarna framåt för svensk lärarutbildning, säger Ann Öhman Sandberg, projektledare för Framtidens lärarutbildning.

Projektet startade med flera kartläggningar av dåvarande nuläge, djupdykningar som resulterade i en rad förslag på områden som borde förändras.  Denna förberedelse resulterade i delprojekt för att konkret driva arbetet vidare.

För er som vill ta del av vad delprojekten kommit fram är det bara att klicka sig vidare till Framtidens lärarutbildning oru.se. För er som vill börja med ett urval, så kommer några förslag här nedan.

Josefin Karlsson

Digital läskompis

Josefin Karlsson har tagit fram en digital läskompis som hjälper elever med läsförståelsen. Josefin berättar mer i en intervju i ”Skolvärlden”.

Kvinna får stöd av flicka i gymnastikövning

Praktiknära forskning

Två idrottslärare på Alléskolan jobbade med nyanlända flickor för att träna deras rörelseförmåga. För Marie Öhman blev det till praktiknära forskning.

Björn Johansson

Ökad skolnärvaro

Lärare och annan personal kan lära sig mer om elever med hög frånvaro. Björn Johansson har lett projektet som nu är en kurs på universitetet.

Magnus Hansson och Anna-Eva Olsson i "Learning Lab"

Nya lärmiljöer

Lökväggar? Jo, de finns. Magnus Hansson och Anna-Eva Olsson leder arbetet med att se till att det är undervisningen och inte lokalen som sätter ramarna.

Forskningsbaserat lärande rustar för arbetet i skolan

Lärarstudenter möter nu forskningsbaserat lärande i sin studievardag under hela sin utbildning. Malin Hagström och Christian Lundahl förklarar i videon varför det är så viktig - också för eleverna.