Nya delen av Campus USÖ nominerad till byggnadspris

Tillbyggnaden av Campus USÖ, det gamla vattentornet och en staty.

Tillbyggnaden av Campus USÖ, inne på sjukhusområdet i Örebro.

Utbyggnaden av Campus USÖ har nominerats till Örebro kommuns byggnadspris.
Totalt sex kandidater kämpar nu om priset.

Tillbyggnaden invigdes i maj i år. 6 000 kvadratmeter har lagts på den tidigare byggnaden. I nomineringen till byggnadspriset skriver juryn:

”En byggnad med höga hållbarhetsambitioner som växt med verksamheten. Den utstickande aulan samspelar på ett spännande sätt med vattentornet, den omdanade platsen och det nya konstverket.”

En takterass med görna träbänkar och bord. I bakgrunden syns ett vattentorn byggt av tegel.

På översta våningen finns en takterass, med utsikt bland annat över det gamla vattentornet.

I lokalerna finns bland annat kontor, en stor föreläsningssal, flexibla lärmiljöer och ett avancerat kliniskt träningscenter, KTC. I KTC har både läkar- och sjuksköterskestudenter möjlighet att öva. Där går också att simulera olika typer av skador och sjukdomar på människolika dockor. Här finns fler bilder inifrån verksamheten.

Tillbyggnaden av Campus USÖ har tidigare tilldelats utmärkelsen PQi – Utmärkt projektkvalitet 2021 för en extraordinärt hög projektkvalitet, uthållig över tid.

Vinnaren av Örebro kommuns byggnadspris presenteras den 20 december.

Text och foto: Jesper Mattsson

Foto: Markus Winsa

Här är alla nominerade

• Förtätning och varsam renovering på Söder
  • Bostäder i Källeruds park
  • Tillbyggnad och ny förplats på Campus USÖ
  • Boende över generationsgränser i Almby kyrkpark
  • Tillbyggnad av krematoriet på Norra Kyrkogården
  • Hållbar kontorsbyggnad i kvarteret Kexfabriken.

Samtliga nominerade presenteras mer på Örebro kommuns webbsida.