ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

Mingel och nätverkande lockade VIP-gäster till universitetet

Tre personer minglar på rektors mottagning vid Örebro universitet

Bahram Pazhman och Frida Elfsten är båda alumner från Läkarprogrammet vid Örebro universitet. Här minglar de tillsammans med författaren Ingela Korsell.

Ett fyrtiotal gäster minglade och nätverkade när Örebro universitets rektor för första gången bjöd in till en Thank You Reception för speciellt utvalda gäster.

Under universitetsveckan bjöd Örebro universitet in till en mottagning för speciellt inbjudna gäster på Fakultetsklubben. Det handlar om personer som har gett av sin tid eller expertis under det senaste året – till exempel som mentorer, gästföreläsare, rådgivande styrelseledamöter och liknande.

Rektor håller tal inför publik

Rektor Johan Schnürer passade på att tacka för alla goda samarbeten med företag och offentliga aktörer i regionen.

– Jag vill alldeles särskilt tacka er som har jobbat nära oss för allt det fina stöd och fina samarbete som vi naturligtvis hoppas fortsätter framöver, sade rektor Johan Schnürer.

Flera personer pratar och minglar

Örebro kommuns näringslivschef Göran Dahlén till vänster, och i mitten syns Göran Backlund som jobbar med teknikledning och teknikstrategi på Saab Dynamics.

Under sitt tack-tal passade Johan Schnürer på att dela med sig av vad som är på gång vid Örebro universitet just nu. Satsningen på artificiell intelligens och AI Impact Lab som positionerar Örebro som en viktig region inom AI och byggandet av Örebro Innovation Arena, som ska bli en mötesplats för studenter, forskare och företag när det gäller innovation, är två exempel.

Ulrika Knape pratar med två personer

Ulrika Knape-Lindberg var en av gästerna på Thank You Reception.

Rektor tog också tillfället i akt att lyfta den senaste rankingen från Times Higher Education, där Örebro universitet klättrar till plats 385 bland världens 20 000 lärosäten. Förklaringen är den höga kvaliteten i forskningen, som mäts genom vetenskapliga citeringar.

Flera personer pratar med varandra.

Många tog chansen att mingla och knyta kontakter under kvällen. Här syns bland andra universitetslektor Anna Kärrman och ledningsinformatör Carolina Wittenfelt.

I Sverige är det endast Karolinska Institutet och Göteborgs universitet som placerar sig högre. Örebro universitet ligger alltså på tredje plats bland de svenska universiteten när det gäller citeringar.

– Denna mycket fina placering är resultatet av engagerat och nydanande forskningsarbete av universitetets forskare och doktorander, sa Johan Schnürer.

Flera personer pratar och minglar

Karin Collén, samverkanskoordinator på Örebro universitet, minglar.

En av kvällens gäster var Tobias Nässén, produktchef på Bombardier i Västerås. Han har varit mentor åt en student genom Örebro universitets mentorprogram Mentor Match.

– Dels är det kul att kunna ge lite hjälp och vägledning till någon som kanske inte vet helt säkert vad den vill, och dels ger det en boost till en själv att kunna vara till nytta, säger han.

Två män pratar med varandra.

Tobias Nässén, produktchef på Bombardier i Västerås, i samtal med Ola Albrektsson, måltidsekolog och alumn från Örebro universitet.

Tobias Nässén ser goda chanser till fler samarbeten med universitetet framöver och han var nöjd över att ha fått en chans att nätverka och knyta kontakter under kvällen.

– Det var jättetrevligt med mingel, rektor gjorde en bra presentation och det var trevliga människor och god mat. Jätteskoj! säger han.

Tre musiker spelar musik

Vind, som består av studenter och en alumn från Musikhögskolan, stod för den musikaliska underhållningen.

Tim Stubbings och Göran Dahlén

Tim Stubbings, alumnansvarig vid Örebro universitet i samtal med Göran Dahlén, näringslivsdirektör på Örebro kommun.

Glad och flaskor med bubbel

Det bjöds på bubbel under rektors Thank You Reception.

Två kvinnor äter och minglar

Sofia Larsen, avdelningschef för kommunikation och samverkan tillsammans med Johanna Näslund på Lindahls Advokatbyrå.

Två kvinnor skrattar och tittar in i kameran

Josefin Stålbert från Studieförbundet Bilda tillsammans med Ingela Korsell, en av författarna till böckerna om PAX.

Snittar på uppläggningsfat

Gästerna fick snittar och plockmat.

Folk som minglar

Gäster samtalar i Fakultetsklubben.

Mat på fat

Text och foto: Anna Lorentzon