Nytt och på gång i Bb Learn
Kriterier utan poäng (installeras 8 maj)
Lärare kan nu skapa och använda kriterier som inte innehåller poäng. Den här kriterietypen gör det möjligt för lärare att bedöma inlämnat arbete baserat på kriterier och feedback, snarare än numeriska värden. Även AI-genereringsalternativet har stöd för rubriker utan poäng
Lärare kan välja Inga poäng som kriterietyp när de skapar eller genererar ett kriterium. Det här alternativet är tillgängligt tillsammans med befintliga procent- och poängbaserade kriterier.
Ny inställning för Test: Visa inlämning en gång (installeras 8 maj)
En ny inställning för testresultat, Visa inlämning en gång. När en deltagare har slutfört testet kan de granska sina svar och feedback, till exempel vilka frågor som besvarades korrekt. Efter den första granskningssessionen förlorar deltagarna åtkomst till resultat och återkoppling tills resultaten släpps officiellt.
För att komma åt det här inställningsalternativet väljer man Utvärderingsresultat/ Inlämningsvy/ En gång i testets inställningar.
Förändrad vy vid bedömning av gruppinlämningar (installeras i april)
Efter uppdateringen är vyn densamma som används vid bedömning av enskilda inlämningar.
Vissa funktioner, till exempel återkoppling per fråga på testinlämningar och popup-kriterier för gruppuppgiftsinlämningar kommer att läggas till i bedömningsvyn framöver.
Indikator om deltagare har eller inte har granskat återkoppling (installeras i april)
I Kursadministration och resultat har lärare nu förbättrad möjlighet att övervaka deltagarnas engagemang med återkoppling på bedömningsbara objekt. En indikator på sidan Deltagaröversikt visar nu om en deltagare har granskat återkopplingen för en visst objekt.
När ett resultat publiceras innehåller indikatorn etiketten Inte granskad med den befintliga etiketten Slutförd i kolumnen Status. När deltagaren granskar återkopplingen uppdateras statusen till Granskad med en tidsstämpel för granskning.
Ally - Math-stöd för Microsoft Word-dokument i alternativa HTML-format (installeras i april)
Allys dokumentkonverteringsprocess har uppgraderats för att inkludera den första versionen av stöd för Office Math som finns i Microsoft Word-dokument. Användare som laddar ner de alternativa formaten HTML och BeeLine Reader kommer nu att se de matematiska ekvationerna renderade som MathML via MathJax i sin webbläsare.
Det matematiska innehållet måste infogas som en ekvation i Word, annars kommer Ally inte att känna igen detta som matematik.
Kriterier i pop up-fönster vid bedömning
Lärare nu visa bedömningskriterierna i ett separat fönster när de bedömer en uppgift. Popup-kriterierna är ett separat, flyttbart fönster som är formaterat i en rutnätsvy. Tidigare var kriterierna endast tillgängliga i en sidopanel och formaterade i en stapel. Lärare kan öppnar pop up- fönstret genom att välja expandera-ikonen i kriteriepanelen.
Ny funktionalitet
- Bulkval av prestationsnivå: Instruktörer väljer en rubrik för prestationsnivå för att tillämpa den på alla relevanta kriterier, vilket effektiviserar betygsprocessen.
- Cellmarkering och synkronisering: Markerade kriterieceller markeras och den associerade resultatkapseln uppdateras för att återspegla den valda poängen. När läraren väljer Spara visas prestationsnivåer och återkoppling i Kursadministration och resultat, precis som före den här uppdateringen.
- Fokus för feedbackavsnitt: När en kriteriecell har valts fokuserar kriterieåterkopplingsavsnittet automatiskt på textrutan för omedelbar inmatning av feedback.
- Navigeringsvarning: En varning visas om lärare har osparade ändringar i popup-kriterierna och de försöker navigera till en annan deltagare eller ett annat försök.
När popup-fönstret är öppet är möjligheten att lägga till övergripande återkoppling och bedöma med kriterierna i huvudbedömningsgränssnittet inaktivt. Detta förhindrar att en lärare redigerar samma information på två separata platser samtidigt.
Anonyma diskussioner: Visa författares namn
Systemadministratörer kan nu få fram identiteten på författaren till ett anonymt diskussionsinlägg eller svar. Lärare kan skapa anonyma diskussioner med förtroende för att eventuellt missbruk snabbt kan lösas. Det finns en varning som informerar användarna om att deras identitet kan avslöjas av systemadministratör.
Förbättrad rendering av deltagares uppladdade filer i uppgifter
Efter uppdateringen kommer deltagarnas uppladdade filer visas med exakt samma formatering som originalfilen.
Förändrat utseende i bedömningsvyn för uppgifter
För att ge mer utrymme åt studentens uppladdade dokument görs förändringar i bedömningsvyn.
Förflyttning mellan deltagare: Rad med länkarna "Föregående deltagare" och "Nästa deltagare" tas bort och ersätts med pil- ikoner i anslutning till rutan där resultat läggs in.
Förändringar Kursgrupper
Grupper som skapats på aktivitetsnivå ( t ex i en specifik uppgift) är nu även synliga på kursnivå. Lärare kan skapa grupper som visas på kursnivå direkt ifrån ett innehållsobjekt.
”Försöket har skickats in” som publiceringsvillkor
Lärare kan nu använda status ”Försöket har skickats in” i publiceringsvillkor. Detta innebär att deltagare får åtkomst till objektet utan att behöva vänta på att ett resultat ska publiceras.
Prestation /Resultatkrav/ Försöket har skickats in.
Automatiska nollor AV som standard i nya kurser
Alternativet Tilldela automatiska nollor för sent inlämnade arbeten är nu inaktiverat som standard för nyskapade kurser. Befintliga kurser påverkas inte.
Lärare kan aktivera tilldelning av automatiska
Hantera kursåtkomst i Kursinställningar
Inställningar för kursåtkomst hanteras via sidan Kursinställningar (länk uppe till höger i kursen). Funktionen hette tidigare Kursen är öppen/Privat och fanns då i panelen Detaljer och åtgärder, men har nu flyttat till Kursinställningar.
Öppen - Kursens innehåll är tillgängligt för deltagarna
Låst – Kursens innehåll är inte tillgängligt för deltagarna..
Slutförd – Kursens innehåll är tillgängligt, men inga ändringar kan göras av deltagare eller lärare.
Visa/dölj objekt för lärare i Kursadministration och resultat
Lärare kan nu konfigurera objekts synlighet i Kursadministration och resultat, vilket säkerställer en renare och mer organiserad arbetsyta vid bedömning.
En ny funktion, Objekthantering, är tillgänglig i Inställningar för Kursadministration och resultat (kugghjulet). I Objekthantering kan lärare konfigurera synlighet för objekt i Kursadministration och resultat
- Synlighetsinställningarna gäller för alla vyer i Kursadministration och resultat (sidorna Resultat, Bedömningsbara objekt och Översikt).
- Synlighetsinställningarna gäller för alla lärare i kursen.
- Deltagarvyn (vad studenterna ser) påverkas inte.
Ladda ner en deltagares aktivitetslogg
Ladda ner som CSV. Alla filter som applicerats i vyn gäller även i den nedladdade filen.
Skriv ut test med frågebanks-frågor och/eller slumpad visning
Om slumpvisa frågor eller frågepooler används skapas en ny version av testet och svarsnyckel vid varje utskrift. Varje utskrift innehåller först svarsnyckeln och därefter testet.
Visning av otillgängliga deltagare i Kursadministration och resultat
Deltagare kan tilldelas statusen Otillgänglig på kursnivå eller systemnivå. En deltagare görs otillgänglig på systemnivå, t ex när den stängs av pga disciplinära skäl och på kursnivå om studenten gjort ett sent avbrott i kursen.
En deltagare som har status otillgänglig kommer vara synlig i Kursadministration och resultat, men deltagarens avatar är överstruken för att indikera att deltagaren är otillgänglig och inte har åtkomst till systemet/ kursen. För kursens lärare innebär det att man kommer ha åtkomst till ev inlämningar deltagaren gjort även under tiden deltagaren har status otillgänglig.
Det är möjligt att dölja otillgängliga deltagare helt i kursen.
- Gå till Kursadministration och resultat / Inställningar (Kugghjulet)
- Deltagarsynlighet/ Aktivera ” Dölj deltagare i Kursadministration och resultat som inte längre har åtkomst till kursen”.
Förändrat layout på kursinnehållssidan
Menyn Detaljer och åtgärder flyttas till höger på sidan.
Exkludera inlämnade försök vid bedömning
Det finns tillfällen när ett försök inte behöver bedömas, till exempel när deltagaren skickat in fel fil. Det är möjligt att ta bort inlämningar från bedömningsflödet utan att radera själva inlämningen. Vid bedömning av ett försök kan man välja alternativet Exkludera försök för att ta bort det från arbetsflödet Bedömning krävs. Om ett försök exkluderas visas etiketten Exkluderad ovanför försöksresultatet och i försöksväljaren. Om du behöver ta bort exkluderingen av försök görs detta i samma meny. Resultatberäkningar ignorerar exkluderade försök.
OBSERVERA! Deltagare tilldelas inte automatiskt ytterligare ett försök om ett försök exkluderas. Eventuella ytterligare måste läggas till manuellt. När deltagare granskar sina inlämningar visas en avisering om försöket har uteslutits/ exkluderats.
Aktivitetslogg deltagare
I studentöversikten kommer det finnas en logg över deltagaren aktivitet i kursen.
Loggen finns på Kursadministration och resultat > Deltagare > Deltagarens namn > Aktivitetslogg
Följande händelser loggas:
- Kursåtkomst
- Uppgift/ Test har öppnats
- Uppgift/ test har sparats
- Inlämning av uppgift/ test
- Automatisk inlämning av uppgift/ test
- Diskussionsåtkomst
- Diskussionsutkast sparat
- Svarat på diskussioninlägg
- Skrivit diskussioninlägg
- Diskussionsinlägg redigerat
- Dokumentåtkomst (Ultra- dokument)
- Åtkomst till loggbok
- Länkåtkomst
- Åtkomst till LTI- objekt ( t ex Kaltura- inspelning och kursvärdering)
- Åtkomst till Scorm-objekt
Kunskapskontroll i Dokument- funktionen
Innehållsdesignern för dokument innehåller ett block för kunskapskontroll.
- Frågetyp: Flervalsfråga
- Återkoppling: Förifylld återkoppling för korrekta och felaktiga svar, som lärare kan redigera.
- Studentinteraktion: Deltagaren kan svara på frågan och få omedelbar återkoppling. Deltagaren kan svara på frågan obegränsat antal gånger.
- Statistik:
- Antal deltagare som deltagit
- Totalt antal försök
- Genomsnittligt antal försök att korrigera svar
- Maximalt antal försök att korrigera svar
- Frågans svårighetsgrad
- Procentandel deltagare som valt respektive svarsalternativ
Så här visas frågan för studenten
Så här visas frågan (med statistik) i lärarens vy
Ny funktionalitet i Dokument- funktionen
Skapa layout med 1-4 kolumner samt konvertera fil (PDF, PowerPoint, Word) till Dokument.
Ytterligare information om Dokument- funktionen
Förändring vid skapande av en uppgift
För att skapa en bättre upplevelse innehåller den nya Uppgiftssidan följande förbättringar:
- En ny instruktionsruta där lärare kan använda den fullständiga innehållsredigeraren för att skapa uppgiftsinstruktioner.
- Ingen möjlighet att lägga till frågor i en uppgift. Vill man använda de frågetyper som systemet erbjuder måste man använda Test- verktyget.
- Inställningspanelen innehåller nu endast alternativ som är relevanta för Uppgifter.
- Tomma försök skapas inte längre när deltagarna öppnar och tar del av uppgiftsinstruktionerna. Systemet skapar bara ett försök när en deltagare lägger till innehåll i innehållsredigeraren ( t ex bifogar fil eller skriver in text).
Följ en diskussion
Användare kan nu följa en diskussion och få aviseringar vid nya inlägg från lärare och övriga deltagare.
Nya aviseringsinställningar i användarens aktivitetsflöde
- Diskussionsaktivitet
- Aktivitet på min respons
- Aktivitet på respons som jag har svarat på
- Respons från lärare
- Respons på följda diskussioner
- Svar på följda diskussioner
Dölj otillgängliga deltagare i Kursadministration och resultat
När en deltagare görs otillgänglig i en kurs, till exempel pga. sent avhopp, visas detta i Kursadministration och resultat med att deltagarens avatar är överstruken. Lärare har nu möjlighet att dölja eller visa deltagare som gjorts otillgängliga i kursen.
Inställningen av visning kan göras från två ställen:
- Kursinställningar
- Inställningarna i Kursadministration och resultat
Anonyma svar i Formulär
Möjligt att välja om inkomna svar ska vara anonymiserade.
Förhindra automatisk tilldelning av medlemmar i självregistreringsgrupper
I nuläget, om läraren anger ett slutdatum för självinskrivning i grupper slumpas de studenter som inte valt någon grupp automatiskt i någon av grupperna. I uppdateringen som kommer i juni finns möjlighet att välja bort detta beteende.
Avmarkera alternativet ”Skriv in medlemmar automatiskt vid slutet av inskrivningsperioden”, så sker inget med de deltagare som ej anmält sig till någon grupp under anmälningsperioden.
Utskriftsfunktion för tester, uppgifter och formulär
Utskriftsfunktionen är tillgänglig för lärare i verktygen Test, Formulär och Uppgift (som innehåller frågor eller tillagd text).
Förutom vanlig utskrift finns även möjlighet att spara som PDF.
För att skriva ut: Öppna objektet. På sidan Innehåll och inställningar, klicka på knappen Skriv ut.
Publicera Anslag på sidan där anslaget skrivs
Efter uppdateringen kan man publicera anslag på samma sida där man skapar/ redigerar själva anslaget. Möjligheten att spara som utkast finns kvar och publicering av utkast görs även i fortsättningen på sidan där alla anslag listas.
Ny funktionalitet: Stöd för flera villkor i publiceringsvillkor
Anpassad publicering reglerar vad en deltagare ser/ har tillgång till i en kurs. Det är möjligt för en lärare att ange flera villkor på ett innehållsobjekt, t ex att man ska ha uppnått ett visst resultat på två olika uppgifter / test för att få åtkomst till innehåll. För att en deltagare ska få tillgång till objektet krävs att samtliga villkor är uppfyllda.
Anonyma inlägg i Diskussioner
Det kommer, efter uppdateringen, finnas möjlighet för lärare att tillåta anonyma inlägg I diskussioner som inte ska bedömas. Anonymiteten kan aktiveras/ inaktiveras under pågående diskussion. De inlägg som lagts in som anonyma behåller denna status även om anonymiseringen inaktiveras. Observera! Inläggen blir inte anonymiserade per automatik, utan författaren till ett inlägg/ svar måste markera alternativet ”Lägg upp anonymt” i samband med att inlägget skrivs.
För att aktivera/ inaktivera anonyma inlägg i en Diskussion:
- I forumets inställningar markera alternativt avmarkera alternativet ”Tillåt anonym respons och svar”
- Spara
Förändring i bedömningsvyn: Endast en fält för att ange resultat visas
Bedömningsvyn visar efter uppdateringen endast ett fält för att fylla i resultat. Väljaren för att öppna deltagarens olika försök har flyttats också närmare rutan där man anger resultat.
Önskar man åsidosätta slutresultatet är detta numera ett separat val, Åsidosätt slutgiltigt resultat, som ligger under de tre punkterna uppe till höger i bedömningsvyn. Om detta väljs visas en separat ruta, där nytt åsidosatt slutresultat kan anges.
Ny funktionalitet: Visning av automatiskt inskickade inlämningar i försökslogg
Försöksloggen visar om ett försök har skickats in av deltagaren själv eller automatiskt av systemet (om detta valts i det bedömningsbara objektets inställningar).
- För aktuellt objekt, klicka på de tre punkterna längst ut till höger på deltagarens rad.
- Välj försökslogg
- Om inlämning gjorts automatiskt av systemet visas detta i kolumnen Händelse
Förändring: Navigering i utbildningsmoduler
För att förbättra deltagares navigering i en utbildningsmodul har navigeringsmenyn uppdaterats. Navigeringsmenyn kommer efter uppdateringen ligga statisk, överst i modulen.
Förändrad funktionalitet: Deltagares återkoppling synlig oavsett publiceringsvillkor
Lärare kan kontrollera deltagares åtkomst till innehåll via publiceringsvillkor. Dessa publiceringsvillkor innehåller möjlighet att visa eller dölja objektet för deltagare innan publiceringsvillkoret uppfyllts. Tidigare när lärare valde alternativet Dölj, såg deltagare endast sitt resultat, men inte sin återkoppling. Efter uppdateringen ser deltagaren båda.
Ny funktionalitet: Redigering av enskilda datum i funktionen Mängdredigering
Möjligt att redigera datum/ tid för Visa och Dölj samt Förfallodag för bedömningsbara objekt i samma vy.
Funktionen Mängdredigering nås via de tre punkterna längst upp till höger på sidan Kursinnehåll.
Ny funktionalitet: Duplicera frågor i Test, Frågebanker och Formulär
Ibland vill man återanvända en uppsättning svarsalternativ i flera frågor. För att spara tid och arbete kan man nu duplicera en fråga genom att klicka på de tre punkterna till höger om frågans poäng. Den nya frågan läggs till under ursprungsfrågan och man kan redigeras enligt önskemål.
Statistik för objekt i Kursadministration och resultat
Objektstatistik ger insikt i deltagarnas övergripande prestation på ett bedömningsbart objekt. Välj ett objekt i Kursadministration och resultat för att få tillgång till sammanfattningsstatistik. På sidan visas mätvärden som:
- Minimum- och maxvärden
- Intervall
- Medelvärde
- Medianvärde
- Standardavvikelse
- Varians
Antal inlämningar som kräver bedömning samt fördelningen av resultat visas också.
Ny checkruta i test-/uppgiftsinställningar: Ingen förfallodag
- Ny checkruta för att manrkerar om bedömningsbart objet inte ska ha någon förfallodag-
Det finns risk att det blir konflikt mellan inställningen “Inget förfallodatum” och inställningarna för visning av resultat och återkoppling. Om så är fallet visas en varning om man uppmanas att granska visningsinställningarna.- Klicka på länken i varningsrutan för att komma till inställningarna och justera dessa.
Senast använda visningsvy vid bedömning bibehålls
Vid förflyttning mellan studenter eller en students olika försök. Senaste visningsvy bibehålls även över sessioner.
Indikator för olästa/lästa anlag
- Antal olästa anslag visas på fliken Anslag.
- I pop up-fönstret, men information om nya anslag, som visas efter inloggning finns möjlighet att markera ett anslag som läst/oläst. Samma möjlighet fins på sidan där samtliga anslag listas.
Nytt verktyg: Formulär
I nuläget finns det inte stöd för anonyma inlämningar i formulär. Denna och ytterligare funktionalitet i formulärverktyget kommer att installeras löpande framöver.
Följande frågetyper stödjs i formulär:
- Öppen fråga
- Likert-fråga
- Flervalsfråga
- Sant/ falskt-fråga
Det finns även möjlighet att lägga till text, bifoga filer samt att lägga in sidbrytning när man bygger formuläret.
Som lärare kan man se inkomna svar antigen per deltagare eller per fråga. Man kan även ladda ner samtliga inlämningar från Kursadministration och resultat antingen som ett Exceldokument eller en CSV- fil.
Likertfråga
Likert-frågor möjliggör en kvantitativ mätning av opinion och attityd. Frågetypen är endast tillgänglig i formulärfunktionen.
- Ange en fråga/ ett påstående som den svarande ska ta ställning till
- Ange antal skalsteg; 3,5 eller 7
- Ange namn på det lägsta och högsta skalsteget
- Det finns även möjlighet att lägga till alternativet ” Ej tillämpligt”
Försöksloggar för test och uppgifter
Försöksloggar för Test innehåller:
- Starttid för varje fråga.
- Information för respektive fråga; såsom frågenummer, förhandsgranskning av frågan och tid spenderad på frågan.
- Inlämningskvittonummer, slutresultat på test samt resultat för resp. försök.
Försöksloggar för Uppgifter innehåller:
- Datum och klockslag för start och inlämning.
- Inlämningskvittonummer, lärare når loggarna:
- På sidan där samtliga inlämningar på en uppgift eller ett test listas (tre punkterna till höger för resp. student). Endast individuella uppgifter.
- På en students översiktssida (tre punkterna till höger om önskat objekt). Både individuella och gruppuppgifter.
Notera! Vid anonym bedömning blir loggarna tillgängliga efter att resultatet publicerats och anonymiteten automatiskt hävts.