Nadia Moberg
Befattning: Universitetslektor Organisation: MusikhögskolanE-post: bmFkaWEubW9iZXJnO29ydS5zZQ==
Telefon: 019 303631
Rum: M3205
Om Nadia Moberg
Nadia Moberg är lektor i musikpedagogik. Hon undervisar framför allt inom ämneslärarprogrammet och musikhögskolans musikvetenskapliga program.
2022 doktorerade hon med avhandlingen Dis/harmoni: (Re)konstruktionen av högre musikerutbildning i klassisk musik. Som doktorand var hon knuten till det internationella forskningsprojektet Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME).
För närvarande är hon operativt ansvarig för det internfinansierade projektet Musik, Makt och Tradition: kritiska verktyg för hållbar utveckling inom musikbranschen som bedrivs vid Musikhögskolan. Hon är även ledamot i Lärarutbildningsrådet (LUR) vid Örebro universitet.
Nadia har ett långt engegemang i utbildningsfrågor bakom sig och var studentpolitiskt aktiv bland annat som styrelseledamot i Sveriges förenade studentkårer (SFS) och i Universitets- och högskolerådet (UHR).
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Moberg, N. (2023). The place of master theses in music performance education in Sweden: subjects, purposes, justifications. Music Education Research, 25 (1), 24-35. [BibTeX]
- Moberg, N. & Georgii-Hemming, E. (2021). Institutional personas: Dis/harmonic representations of higher music education. Högre Utbildning, 11 (1), 27-40. [BibTeX]
- Georgii-Hemming, E. , Johansson, K. & Moberg, N. (2020). Reflection in Higher Music Education: What, Why, Wherefore?. Music Education Research, 22 (3), 245-256. [BibTeX]
- Moberg, N. (2019). Academic musicians: How music performance students in Sweden re-/negotiate notions of knowledge and competence. Nordisk musikkpedagogisk forskning: Årbok, 19, 53-74. [BibTeX]
Doktorsavhandlingar, sammanläggningar
- Moberg, N. (2022). Dis/harmoni: (Re)konstruktionen av högre musikerutbildning i klassisk musik. (Doctoral dissertation). (Sammanläggning) Örebro: Örebro University. [BibTeX]
Kapitel i böcker, del av antologier
- Moberg, N. & Georgii-Hemming, E. (2024). Klass och musik. I: Eva Georgii-Hemming & Nadia Moberg, Makt: när musik och människor möts (ss. 33-47). Örebro: Örebro universitet. [BibTeX]
- Moberg, N. & Georgii-Hemming, E. (2019). Musicianship: Discursive constructions of autonomy and independence within music performance programmes. I: Stefan Gies & Jon Helge Sætre, Becoming musicians: Student involvement and teacher collaboration in higher music education (ss. 67-88). Oslo: Norges musikkhøgskole. [BibTeX]
Konferensbidrag
- de Boise, S. , Dobre Billström, R. , Georgii-Hemming, E. & Moberg, N. (2024). Power Relations in Music Society: the Elite and the Underprivileged. Konferensbidrag vid Gendering Music Matter. Power, Affects, and Infrastructures of Music Industries, the Department of Arts and Cultural Studies at the University of Copenhagen, 13–15 March 2024. [BibTeX]
- Georgii-Hemming, E. , Rolle, C. , Varkøy, Ø. , Johansson, K. , Angelo, E. , Gies, S. , Moberg, N. & Versaci, D. (2021). Artistic knowledge for entrepreneurs. Konferensbidrag vid Nordic Network for Research in Music Education (NNRME), Norwegian University of Science and Technology, Department of Teacher Education, Trondheim. 2–3 March 2021. [BibTeX]
- Moberg, N. & Georgii-Hemming, E. (2021). Till vilket pris ska varumärket byggas?: Musikhögskolors motsägelsefulla representationer. Konferensbidrag vid Forskning om högre utbildning, Örebro, Örebro universitet, 19–20 maj 2021. [BibTeX]
- Moberg, N. (2018). Music performance students positioning: Between scholarly activities and musical craft. Konferensbidrag vid Nordic Network for Research in Music Education (NNRME), Norwegian Academy of Music, Oslo, Hurdal, 12–15 februari 2018. [BibTeX]
Manuskript
- Moberg, N. The place of master theses in music performance education : subjects, purposes, justifications. [BibTeX]
Samlingsverk (redaktör)
- Georgii-Hemming, E. (ed.) & Moberg, N. (ed.) (2024). Makt: när musik och människor möts. Örebro: Örebro universitet, Repro. [BibTeX]