Musiken och Människan
Miljöuppgifter
Musiken och Människan studerar människans förhållande till musik. Vi studerar musik både som ett individuellt, socialt och kulturellt fenomen. Forskningen handlar om unga och vuxna, professionella och amatörer och berör alla former av musik och såväl musikutövande som musikanvändning i både människors vardag och i institutionella sammanhang.
Problemområden inom Musiken och Människan är musik, erfarenhet och upplevelse; musik och jämlikhet (gällande faktorer som kön, klass, etnicitet etc.); musik och medier; musik, bildning och utbildning samt musikaliskt skapande. Karakteristiskt för vår forskning är relationer mellan musik, människa och samhälle samt mellan musik och individ. Forskningen sammanhålls av musikvetenskaplig teori med särskilt fokus på filosofiska, kulturteoretiska och didaktiska perspektiv.
Forskarna inom miljön har därtill ett tätt och nära samarbete, såväl vetenskapligt som organisatoriskt. Forskarna inom Musiken och Människan är musikvetare och musikpedagoger, men den tvärvetenskapliga karaktär som utgör ämnets väsen öppnar för samarbeten med exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap, sociologi och (musik)pedagogik. Musiken och Människan har dessutom omfattande och aktiv internationell samverkan.
Forskare
- Jon Mikkel Broch Ålvik
- Annika Danielsson
- Sam de Boise
- Eva Georgii-Hemming
- Jonathan Lilliedahl
- Ulrik Volgsten
- Maria Westvall
- Safa Canalp, Doktorand
- Rebecca Dobre Billström, Doktorand
- Katarina Lindblad, Doktorand
- Samuel Lindlöf, Doktorand
- Nadia Moberg, Doktorand
- Jennie Tiderman-Österberg, Doktorand
- Yiren Zhao, Doktorand
- Jonas Ålander, Doktorand
Forskningsprojekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Articulations of Culturally Diverse Music Spaces in Sweden
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Feministisk aktivism och engagemang för förändring i musik
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musikaliskt meningsskapande: En komparativ studie av musikaliska subkulturer i Beijing och Stockholm
- Musikterapeutisk interaktiv spädbarnsriktad sång som smärtlindring vid provtagning av för tidigt födda och sjuka fullgångna spädbarn.
- Preludes and Fermatas: Aspects of Nineteenth Century Piano Improvisation in the Tradition of Carl Czerny and Franz Liszt
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- The Voices of Women
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan
- Äldre män, musik och hälsa