Musikvetenskap
Ämnesuppgifter
Musikvetenskap har som funktion att beskriva och förklara musik och musikalisk kunskapsbildning, samt den musikutbildning och det konstnärliga skapande som förekommer och har förekommit i samhället. Forskning inom musikvetenskap knyter an till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning om människors föreställningar om världen.
Musikvetenskap vid Örebro universitet behandlar frågor om musik som kulturellt och socialt fenomen, musikens betydelse för människor samt musikens funktion inom och utanför utbildningsinstitutionerna. I enlighet med ämnets forskningsprofil studeras musikaliska erfarenheter, musikaliskt skapande, musikvanor, lärande och musikutbildning. Karaktäristiskt för vår forskning är hur kultur och samhälle påverkar förutsättningar och villkor för relationen mellan musik och människa.
Vi studerar musik både som ett individuellt, socialt och kulturellt fenomen. Forskningen handlar om unga och vuxna, professionella och amatörer och berör alla former av musik och såväl musikutövande som musiklyssnande i både människors vardag och i institutionella sammanhang.
Forskningen bedrivs inom två närliggande teman med sammanhållen organisation och verksamhet: ACCLAIM (Aesthetics, Culture and Media) och MOVE (Musical Expression and Experience). Inom ACCLAIM fokuserar studierna hur kultur och samhälle; normer och värderingar påverkar musikaliska praktiker, identifikationsprocesser, musikaliskt lärande och musikutbildning. I MOVE står individers musikaliska erfarenheter och konstnärliga skapande i fokus.
Forskningen har stor betydelse för grundutbildningen genom att resultaten kommer utbildningen till godo. Forskningen bidrar också till reflektion om teman som: musik, erfarenhet och upplevelse; musik och jämlikhet; musik, bildning och utbildning samt musikaliskt skapande. Konsten kan i sig utgöra en källa till kunskap, men med hjälp av vetenskaplig reflektion över musikens och konstens uttryck, metoder och funktioner i människors liv, bidrar forskningen också till vitalisering av det konstnärliga skapandet i sig.
Forskare
- Jon Mikkel Broch Ålvik
- Annika Danielsson
- Sam de Boise
- Eva Georgii-Hemming
- Jonathan Lilliedahl
- Ulrik Volgsten
- Maria Westvall
- Safa Canalp, Doktorand
- Rebecca Dobre Billström, Doktorand
- Katarina Lindblad, Doktorand
- Samuel Lindlöf, Doktorand
- Nadia Moberg, Doktorand
- Jennie Tiderman-Österberg, Doktorand
- Yiren Zhao, Doktorand
- Jonas Ålander, Doktorand
Forskningsprojekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Articulations of Culturally Diverse Music Spaces in Sweden
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Feministisk aktivism och engagemang för förändring i musik
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musikaliskt meningsskapande: En komparativ studie av musikaliska subkulturer i Beijing och Stockholm
- Musikterapeutisk interaktiv spädbarnsriktad sång som smärtlindring vid provtagning av för tidigt födda och sjuka fullgångna spädbarn.
- Preludes and Fermatas: Aspects of Nineteenth Century Piano Improvisation in the Tradition of Carl Czerny and Franz Liszt
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- The Voices of Women
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan
- Äldre män, musik och hälsa