Musikvetenskap
Om forskningsämnet
Ämnesuppgifter
Musikvetenskap har som funktion att beskriva och förklara musik och musikalisk kunskapsbildning, samt den musikutbildning och det konstnärliga skapande som förekommer och har förekommit i samhället. Forskning inom musikvetenskap knyter an till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning om människors föreställningar om världen.
Musikvetenskap vid Örebro universitet behandlar frågor om musik som kulturellt och socialt fenomen, musikens betydelse för människor samt musikens funktion inom och utanför utbildningsinstitutionerna. I enlighet med ämnets forskningsprofil studeras musikaliska erfarenheter, musikaliskt skapande, musikvanor, lärande och musikutbildning. Karaktäristiskt för vår forskning är hur kultur och samhälle påverkar förutsättningar och villkor för relationen mellan musik och människa.
Vi studerar musik både som ett individuellt, socialt och kulturellt fenomen. Forskningen handlar om unga och vuxna, professionella och amatörer och berör alla former av musik och såväl musikutövande som musiklyssnande i både människors vardag och i institutionella sammanhang.
Forskningen bedrivs inom två närliggande teman med sammanhållen organisation och verksamhet: ACCLAIM (Aesthetics, Culture and Media) och MOVE (Musical Expression and Experience). Inom ACCLAIM fokuserar studierna hur kultur och samhälle; normer och värderingar påverkar musikaliska praktiker, identifikationsprocesser, musikaliskt lärande och musikutbildning. I MOVE står individers musikaliska erfarenheter och konstnärliga skapande i fokus.
Forskningen har stor betydelse för grundutbildningen genom att resultaten kommer utbildningen till godo. Forskningen bidrar också till reflektion om teman som: musik, erfarenhet och upplevelse; musik och jämlikhet; musik, bildning och utbildning samt musikaliskt skapande. Konsten kan i sig utgöra en källa till kunskap, men med hjälp av vetenskaplig reflektion över musikens och konstens uttryck, metoder och funktioner i människors liv, bidrar forskningen också till vitalisering av det konstnärliga skapandet i sig.
Forskare
- Jon Mikkel Broch Ålvik
- Annika Danielsson
- Sam de Boise
- Eva Georgii-Hemming
- Joshua Han
- Peter Knudsen
- Ester Lebedinski
- Jonathan Lilliedahl
- Nadia Moberg
- Peter van Tour
- Ulrik Volgsten
- Martin Edin, Doktorand
- Anna Englund Bohm, Doktorand
- Moa Fröding, Doktorand
- Nichelle Johansson, Doktorand
- Samuel Lindlöf, Doktorand
- Jennie Tiderman-Österberg, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Lektionsdesign, möjligheter och utmaningar i musikämnets pedagogiska praktik
- Musik och högerradikalism i nutiden
- Musik, makt och orättvisa
- Preludes and Fermatas: Aspects of Nineteenth Century Piano Improvisation in the Tradition of Carl Czerny and Franz Liszt
- The past as repeatable presence: how music changed from an ephemeral event to an ever accessible object (a comparison between Sweden and Italy during the interwar years).
- The Voices of Women
Avslutade projekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Den lärande musikern. En studie om militärmusiker och deras musikaliska utveckling under ett livslångt musikerskap.
- Det medeltida mysteriespelet som konstnärlig mötesplats mellan folklig och andlig kultur
- Dimitrij Sjostakovitj och den sovjetiska statsideologin
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Fanskap och identitet
- Feminist Musical Engagements. The Struggle Against Gender Inequalities in Music-Making Practices
- Jenny Linds tid som operasångerska i huvudsak under 1840-talet
- Kropp - musik - lärande
- Kropp, görande och varande i musik. En fenomenologisk studie
- Kvinnor i musiken
- Minoriteterna i minoriteten: En studie om musikundervisningens roll i utvecklandet av mångkulturella färdigheter i den finlandssvenska skolan.
- Music education, quality and equality
- Musik i förskolan i ett mångkulturellt område
- Musik och den Pedagogiska diskursen : rekontextualiseringar och koder
- Musik oss emellan. Identitetsdimensioner i ungdomars musikaliska deltagande
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musik, medier och digitalisering
- Musik, migration och villkor? En studie om deltagandevillkor i det svenska musiklivet
- Musikterapeutisk interaktiv spädbarnsriktad sång som smärtlindring vid provtagning av för tidigt födda och sjuka fullgångna spädbarn.
- Musikverket och dess publik. Estetiska förutsättningar för den svenska upphovsrätten
- Ontology, Music, Education. Heideggerian inspirations
- Pojkars musik, reproduktionens tystnad
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Professional Knowledge in Music Teacher Education
- Shaping the Meaning of Chinese Music Subcultures
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- Ton och Tanke
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan
- Äldre män, musik och hälsa