Aesthetics, Culture and Media (ACCLAIM)
Om gruppen
Gruppuppgifter
Aesthetics, Culture and Media (ACCLAIM) fokuserar hur kultur och samhälle; normer och värderingar påverkar människors musikvanor, erfarenheter, musikaliska lärande och musikutbildning. Här bedrivs forskning inom problemområden som musik och jämlikhet (gällande faktorer som kön, klass och etnicitet); musik, sociala medier och digitalisering samt musikdidaktik och utbildning. För analyser och kritisk diskussion används musikvetenskaplig teori med särskilt fokus på filosofiska, kulturteoretiska och didaktiska perspektiv.
Publikationer i urval:
Georgii-Hemming, E. , Johansson, K. & Moberg, N. (2020). Reflection in Higher Music Education: What, Why, Wherefore?. Music Education Research.
Lilliedahl, J. (2020). Specialised music classes in comprehensive education: a case study of the Swedish shift from social-democratic uniformity to neoliberal diversity. Journal of Educational Administration & History.
de Boise, S. (2019). Tackling gender inequalities in music: A comparative study of policy responses in the UK and Sweden. The International Journal of Cultural Policy, 25 (4), 486–499.
Broch Ålvik, J. M. (2019). Touching from A Distance: Imagining Marit Larsen in Queer Spaces. Radical Musicology, 7.
Lebedinski, E. (2020). The Travels of a Tune: Purcell’s "If love’s a sweet passion’" and the Cultural Translation of English Seventeenth-Century Music. Early music 48(1), 75–90.
Volgsten, U. (2019). A technology and its vicissitudes: playing the gramophone in Sweden 1903–1945. Popular Music, 38 (2), 219–236.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Lektionsdesign, möjligheter och utmaningar i musikämnets pedagogiska praktik
- The past as repeatable presence: how music changed from an ephemeral event to an ever accessible object (a comparison between Sweden and Italy during the interwar years).
- The Voices of Women
Avslutade projekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Den lärande musikern. En studie om militärmusiker och deras musikaliska utveckling under ett livslångt musikerskap.
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Fanskap och identitet
- Feminist Musical Engagements. The Struggle Against Gender Inequalities in Music-Making Practices
- Minoriteterna i minoriteten: En studie om musikundervisningens roll i utvecklandet av mångkulturella färdigheter i den finlandssvenska skolan.
- Music education, quality and equality
- Musik i förskolan i ett mångkulturellt område
- Musik och den Pedagogiska diskursen : rekontextualiseringar och koder
- Musik oss emellan. Identitetsdimensioner i ungdomars musikaliska deltagande
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musik, medier och digitalisering
- Musik, migration och villkor? En studie om deltagandevillkor i det svenska musiklivet
- Musikverket och dess publik. Estetiska förutsättningar för den svenska upphovsrätten
- Ontology, Music, Education. Heideggerian inspirations
- Pojkars musik, reproduktionens tystnad
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Professional Knowledge in Music Teacher Education
- Shaping the Meaning of Chinese Music Subcultures
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- Ton och Tanke
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan