Aesthetics, Culture and Media (ACCLAIM)
Om gruppen
Gruppuppgifter
Aesthetics, Culture and Media (ACCLAIM) fokuserar hur kultur och samhälle; normer och värderingar påverkar människors musikvanor, erfarenheter, musikaliska lärande och musikutbildning. Här bedrivs forskning inom problemområden som musik och jämlikhet (gällande faktorer som kön, klass och etnicitet); musik, sociala medier och digitalisering samt musikdidaktik och utbildning. För analyser och kritisk diskussion används musikvetenskaplig teori med särskilt fokus på filosofiska, kulturteoretiska och didaktiska perspektiv.
Publikationer i urval:
Georgii-Hemming, E. , Johansson, K. & Moberg, N. (2020). Reflection in Higher Music Education: What, Why, Wherefore?. Music Education Research.
Lilliedahl, J. (2020). Specialised music classes in comprehensive education: a case study of the Swedish shift from social-democratic uniformity to neoliberal diversity. Journal of Educational Administration & History.
de Boise, S. (2019). Tackling gender inequalities in music: A comparative study of policy responses in the UK and Sweden. The International Journal of Cultural Policy, 25 (4), 486–499.
Broch Ålvik, J. M. (2019). Touching from A Distance: Imagining Marit Larsen in Queer Spaces. Radical Musicology, 7.
Lebedinski, E. (2020). The Travels of a Tune: Purcell’s "If love’s a sweet passion’" and the Cultural Translation of English Seventeenth-Century Music. Early music 48(1), 75–90.
Volgsten, U. (2019). A technology and its vicissitudes: playing the gramophone in Sweden 1903–1945. Popular Music, 38 (2), 219–236.
Forskare
- Jon Mikkel Broch Ålvik
- Annika Danielsson
- Sam de Boise
- Eva Georgii-Hemming
- Jonathan Lilliedahl
- Ulrik Volgsten
- Maria Westvall
- Safa Canalp, Doktorand
- Rebecca Dobre Billström, Doktorand
- Christina Larsson, Doktorand
- Samuel Lindlöf, Doktorand
- Nadia Moberg, Doktorand
- Yiren Zhao, Doktorand
- Jonas Ålander, Doktorand
Forskningsprojekt
- A Cross Cultural Exploration of Gendered Music Practices in the UK and Sweden
- Akademisering av musikerutbildningar - förhandlingar om kunskap och kompetens
- Articulations of Culturally Diverse Music Spaces in Sweden
- Discourses of Academization and the Music Profession in Higher Music Education (DAPHME)
- Everyday Devices. Mediatisation, Disciplining and Localisation of Music in Sweden 1900-1970
- Feministisk aktivism och engagemang för förändring i musik
- Kulturell mångfald inom högre musikutbildning och dess lärarutbildningar - avlägsen önskedröm eller möjlig framtid?
- Musik, identitet och mångkultur. En studie om musikens funktioner i föreningar bildade på etnisk grund
- Musikaliskt meningsskapande: En komparativ studie av musikaliska subkulturer i Beijing och Stockholm
- Processes of Intercultural Learning: Research, Online Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden
- Subkulturell överföring. Indiemusik i Turkiet
- The Potentials and Problems in Multicultural Music Education - A Comparative Study
- The Voices of Women
- Ungdomars musikaliska deltagande i och utanför skolan