AI-talanger på plats hos AI Impact Lab: ”En fantastisk möjlighet”

AI-talangerna Herman Hallonqvist, Elis Grahn och Markus Kamsties.

En trio talanger har anslutit till Mittnoden inom AI Sweden och AI Impact Lab. Genom AI Swedens Young Talent Program kommer Herman Hallonqvist, Elis Grahn och Markus Kamsties att arbeta med både regionala och nationella AI-projekt under hösten, för att sedan ta plats hos AI Swedens partners under våren.
– En chans att både bygga kontakter, lära sig nya saker och utvecklas, säger Elis Grahn.

Herman Hallonqvist, Elis Grahn och Markus Kamsties har gått gymnasiet med teknikinriktning på Tullängen och tog studenten i somras. Genom sina lärare fick de reda på att AI Sweden driver talangprogrammet ”Young Talent Program”, som riktar sig till AI-intresserade ungdomar som just tagit studenten.

Under våren deltog Herman, Elis och Markus i AI Swedens utmaning AI Space Challenge och bestämde sig därefter att söka om en plats i Young Talent Program. De blev antagna och har sedan början av september sin arbetsplats hos AI Impact Lab vid Örebro universitet.

– Vi är alla tre väldigt teknikintresserade – och framför allt AI-intresserade – och vill jobba med det i framtiden. Det här känns som en bra start för att få känna på arbetslivet, säger Herman Hallonqvist.

– Jag kände att jag inte ville plugga vidare direkt efter gymnasiet, men jag vill inte sitta sysslolös – därför tänkte jag att jag kan prova det här. Här vi man en chans att både bygga kontakter, lära sig nya saker och utvecklas. Det är en fantastisk möjlighet, säger Elis Grahn.

Varför är just AI så intressant?

– Det är så brett, man kan göra så många olika saker. Jag ser AI som en helt ny industri som håller på att byggas upp och det är häftigt att vara med på den resan. Det är framtiden, säger Markus Kamsties.

Begreppet AI är ganska brett. Vad betyder AI för er?

– Att få en dator att kunna tänka som vi, säger Markus Kamsties.

– När jag tänker på AI så tänker jag inte på något som ska ersätta mänskligheten, utan något som ska göra vår vardag enklare och bättre, säger Elis Grahn.

– Just nu handlar det mycket om att AI ska kunna göra det vi kan. Men därefter kommer det handla om att AI kan göra saker som vi inte kan, att den utvecklar saker och lösningar som vi människor inte kan utveckla, säger Herman Hallonqvist.

AI Swedens talangprogram består av två faser. Under hösten ska talangerna ägna sig åt att lära sig så mycket som möjligt om AI och delta i olika AI-projekt. För Herman, Elis och Markus del kommer de att få arbeta med projekt både regionalt kopplat till Mittnoden vid Örebro universitet och nationellt via AI Sweden. Därefter, under våren, ska de få arbeta på plats hos AI Swedens partners.

– Förra året fick vi höra att några jobbade på SCB och några på bolaget Zenseact som arbetar med att utveckla självkörande bilar. Visar man framfötterna finns det stora chanser att få jobba kvar även efter programmet, säger Elis Grahn.

– Det känns jätteroligt. Vi får betalt för att göra något vi tycker om att göra, och som vi tidigare hade som hobby, säger Markus Kamsties.

Text och foto: Jesper Eriksson