AI-talangernas resa – från gymnasiet till SCB och Epiroc på ett år: ”En fantastisk möjlighet”

Markus Kamsties, Herman Hallonqvist och Elis Grahn.

Markus Kamsties, Herman Hallonqvist och Elis Grahn diskuterar visualiseringsteknik i Visual Lab på Örebro universitet. Under hösten och våren har de, genom AI Swedens Young Talent-program, fått arbeta med konkreta AI-uppdrag både hos AI Impact Lab, företag och myndigheter.

AI-utveckling åt räddningstjänsten i Göteborg. Presentationer för SCB:s ledningsgrupp. Idéutveckling inom Epiroc. Det är inga små uppgifter som AI-talangerna Elis Grahn, Herman Hallonqvist och Markus Kamsties har fått arbeta med under året i AI Swedens Young Talent-program.
– Människorna här har verkligen trott på oss.

Förra sommaren tog Elis Grahn, Herman Hallonqvist och Markus Kamsties studenten efter att ha gått gymnasiet med teknikinriktning på Tullängen i Örebro. De sökte, och blev antagna, till AI Swedens Young Talent-program och har från i höstas haft sin arbetsplats vid Örebro universitet och Mittnoden inom AI Sweden.

Tanken med Young Talent-programmet är att AI-talangerna under ett halvår ska få möjlighet att lära sig mer om AI genom att bli involverade i AI Swedens arbete. Sedan, under vårterminen, ska talangerna få komma ut och arbeta hos någon av AI Swedens partners.

Har arbetat med Epiroc, SCB och räddningstjänsten i Göteborg

För Elis, Herman och Markus har vårterminen sett lite olika ut. Elis Grahn har arbetat på Epiroc i Örebro.

– Jag jobbade en del för Epiroc med Tekniksprånget under hösten. Jag frågade min chef om jag kunde få vara kvar under våren och det fick jag. Han hade några idéer på olika AI-projekt och jag nappade på en av dem och har jobbat med den idén under våren. Det har varit en fantastisk möjlighet. I dag har den här idén presenterats internt och har också sålts till Epirocs avdelning i Texas i USA, säger Elis Grahn.

Markus Kamsties, å sin sida, hamnade i Göteborg.

– Genom AI Sweden fick jag arbeta på Räddningstjänsten Storgöteborg under våren. De vill effektivisera sitt arbete med hjälp av AI, och vill därför veta vad de kan – och inte kan – göra med AI. Så det har jag hjälpt dem med. Det har gått bra. De har många idéer och en viktig del i processen är att ta reda på vad som faktiskt kräver AI och vad som inte gör det, säger Markus Kamsties.

För Herman Hallonqvist del blev det en fortsättning inom AI Impact Lab vid Örebro universitet, som hyrde in honom som konsult genom verksamheten Studentuppdrag.

– Under hösten arbetade jag mycket med att utveckla AI-lösningar inom de pilotprojekt som AI Impact Lab driver tillsammans med AI Sweden-partnern SCB. Vårens arbete har fokuserat mer på webbutveckling, att visualisera projekten för att kunna visa upp dem på ett snyggt sätt, säger Herman Hallonqvist.

”Många förvånade över att jag kommer direkt från gymnasiet”

Gemensamt för de tre är att de på allvar har fått känna på arbetslivet, eftersom de arbetat med riktiga uppgifter i riktiga projekt. Det har varit motiverande, förklarar de.

– En av de saker jag tycker har varit roligast är att jag har fått hålla presentationer och visa upp vad vi gjort i projekten, till exempel för SCB:s ledningsgrupp. Så jag har verkligen inte bara fått göra saker i bakgrunden. Det är många som har blivit förvånade när de fått höra att jag kommer direkt från gymnasiet, säger Herman Hallonqvist.

– Människorna här har verkligen trott på oss. Det är en väldigt inspirerande miljö, säger Elis Grahn.

Vad tar ni med er från det här året?

– Jag tycker det bästa har varit att få testa på arbetslivet. Nu är jag ännu mer säker på att jag vill jobba med AI i framtiden, säger Markus Kamsties.

”Det är ett sätt att rivstarta karriären”

– Största vinsten för mig har varit att utöka mitt kontaktnät. Efter gymnasiet har man ju noll referenser. Nu har jag ett stabilt kontaktnät, där jag vet vilka jag kan fråga om olika ämnen. Det är en fantastisk möjlighet och ett sätt att rivstarta karriären, säger Elis Grahn.

Young Talent-året slutar 31 maj. Vad händer sedan?

– Jag pluggar till högskoleingenjör i datateknik här på Örebro universitet. Jag har gjort klart mitt första år och ska plugga två år till. Sedan får jag se var jag hamnar, säger Markus Kamsties.

– Jag ska plugga till civilingenjör i framtiden, men inte än. Först vill jag ut och resa. Förhoppningsvis kan jag fortsätta jobba med liknande saker, säger Herman Hallonqvist.

– Jag har sökt till civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik och elektroteknik på Linköpings universitet. Det som tilltalade mig var att det programmet har hela 13 olika masterprofiler, så man kan verkligen välja och vraka, säger Elis Grahn.

Text och foto: Jesper Eriksson