Vill få regeringar att lyssna – här lär sig Erin Rajhathy att nå ut med sin forskning

Doktoranden Erin Rajhathy lyfter bland annat fram kompetensen att kunna pitcha sin forskning som särskilt viktig. Detta är en av sakerna som deltagarna får träna på i kursen ”Impact and the utilisation of research”, som ges av Innovationskontoret Fyrklövern.

Forskningsresultat får inte bara stanna inom akademin, utan måste komma samhället till nytta. För att lära doktorander hur man lyckas att skapa impact, ger Innovationskontoret Fyrklövern varje år en kurs i nyttiggörande.
– Forskning skapar bara förändring när folk känner till den. Utan kompetens att fånga din publik är det inte troligt att du gör dig hörd, säger en av deltagarna, Erin Rajhathy, doktorand i omvårdnadsvetenskap.

Kursen “Impact and the utilisation of research” ger 4,5 högskolepoäng och är ett samarbete mellan de fyra lärosäten som ingår i Innovationskontoret Fyrklövern; Örebro universitet, Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet.

Deltagarna får bland annat lyssna på en rad olika föreläsningar om nyttiggörande, innovation och regler kring ägandeskap av forskningsresultat. Ett annat inslag i kursen är att lära sig pitcha, alltså presentera, sina idéer enligt en metod framtagen av Stanford Research Institute.

Erin Rajhathy är doktorand i omvårdnadsvetenskap vid Institutionen för hälsovetenskaper på Örebro universitet och gick kursen under hösten 2023.

Hennes forskning granskar skillnaden mellan två vanligt förekommande tekniker för rengöring av sår.

– Hälso- och sjukvården spenderar varje år miljontals kronor på kronisk sårhantering. Trots det kan vi inte säga att sårhanteringen är baserad på evidens från forskning, eftersom inte ens den mest grundläggande sårvårdsåtgärden, rengöring, inte har studerats tillräckligt.

Erin Rajhathy sökte till doktorandkursen i nyttiggörande eftersom hon själv känner att hon behöver nå ut med sin forskning och därför vill lära sig hur.

– Det handlar inte längre bara om att publicera vetenskapliga artiklar i tidskrifter. Forskare måste ligga i framkant och pitcha sin forskning om de vill nå ut. Jag måste få människor och regeringar att lyssna – och för att lyckas med det behöver jag öva. De här människorna har inte tid för en lång förklaring, så jag måste kunna leverera mitt budskap på ett effektfullt sätt som fångar deras uppmärksamhet.

Vad tyckte du om kursen?

– Jag tyckte att den var lysande. Jag tror att fokuset på just pitching var viktigt eftersom det är det som kommer att vara mest praktiskt användbart för många av oss forskare. Jag gillar verkligen hur kursen förde samman finansiärer och studenter och skapade viktiga möjligheter och stöd för oss.

Varför är det viktigt för en forskare att kunna nyttiggöra sina resultat?

– Forskning skapar bara förändring när folk känner till den. I dagens samhälle kan du inte skapa social påverkan genom att vara tyst. Varje dag publiceras mängder av artiklar och nyheter och folk väljer vad de ska läsa. Utan kompetens att fånga din publik är det inte troligt att du gör dig hörd.

Skulle du rekommendera kursen till andra doktorander?

– Jag tror att den här kursen skulle vara mycket användbar som ett obligatoriskt inslag för alla doktorander, säger Erin Rajhathy.

Text: Jesper Eriksson