Årets AI-talanger på plats: ”Chans att lära sig ett område som håller på att bli riktigt stort”

AI-talanger.

Joel Karlsson, Arvid Nordström, Valter Jakobsson och Gustav Wreth har precis tagit studenten från Tullängens gymnasium i Örebro och går nu AI Swedens Young Talent-program. Under hösten har de sin arbetsplats hos AI Impact Lab vid Örebro universitet.

I somras tog de studenten från Tullängens gymnasium. Nu har Joel Karlsson, Arvid Nordström, Valter Jakobsson och Gustav Wreth börjat AI Swedens Young Talent-program för att lära sig mer om – och arbeta praktiskt med – AI.
– Vi vill hänga med i AI-utvecklingen, säger Gustav Wreth.

I fjol tog AI Impact Lab för första gången emot talanger från AI Swedens Young Talent-program. För några veckor sedan började årets grupp talanger sitt arbete i programmet. Under hösten kommer de att ha sin arbetsplats hos AI Impact Lab vid Örebro universitet, sedan är tanken att de ska få arbeta hos någon av AI Swedens partners under våren.

Sammanlagt går 14 talanger programmet nationellt och förutom i Örebro är de placerade i Linköping, Eskilstuna och Lund.

– Jag ser det här som en kul chans att lära sig ett område som håller på att bli riktigt stort. Tre av oss gick Tullängens inriktning mot AI, så vi hade en del erfarenhet sedan tidigare, säger Arvid Nordström.

– Jag gick inte AI-inriktningen på Tullängen, men är kompis med de andra. Så när de sökte hängde jag på, eftersom jag tycker att området är väldigt intressant. Framtiden går mot AI, så det är väldigt spännande att lära sig mer om vad AI innebär, säger Joel Karlsson.

De inledande veckorna har inneburit mycket introduktion för talangerna, men snart kommer de att sättas in i olika utvecklingsprojekt som pågår inom AI Sweden.

– Vi har fått en del uppgifter att jobba med, som till exempel att lära oss hämta in, sortera och analysera data, säger Valter Jakobsson.

– Men AI Sweden är väldigt fritt, så vi kommer själva att få välja om vi vill jobba med egna projekt eller med andras projekt inom AI Sweden. Vi fick till exempel höra om ett projekt tillsammans med Swedbank och Handelsbanken som handlar om en AI-modell som upptäcker pengatvätt, säger Joel Karlsson.

Vad hoppas ni att få ut av året i talangprogrammet?

– Jag hoppas få lära mig mer om AI och få erfarenhet till resten av mitt arbetsliv. Kanske också få inspiration till vad jag sedan vill plugga vidare inom på universitet, säger Arvid Nordström.

Vad tror ni att AI kommer att få för betydelse i samhället i framtiden?

– Jag tror AI kommer att kunna spara pengar, resurser och energi genom att optimera massor av olika saker, säger Arvid Nordström.

– Ett exempel är sjukvården, som i dag har mycket pappersarbete och administration. Där kommer AI att kunna effektivisera och underlätta jättemycket. I stort tror jag att AI kommer att underlätta för samhället, säger Gustav Wreth.

– Men eftersom AI kommer att finnas överallt, kommer tekniken även att kunna användas av till exempel kriminella organisationer. Därför är det många som också ser AI som ett hot. Så det är väldigt viktigt att tänka på hur vi använder AI i framtiden, säger Joel Karlsson.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Mikael Klintberg