Studentkonsulter gör nytta på det egna universitetet

Kajsa-Stina Pettersson skriver på en laptop vid ett bord.

"Mitt jobb är att skapa en perfekt matchning mellan arbetsgivare och student", säger Kajsa-Stina Pettersson.

Sex studenter har under 2018 jobbat som konsulter vid sitt eget universitet. En av dem är personalvetarstudenten Kajsa-Stina Pettersson som jobbar extra som studentrekryterare – hos just den verksamhet som förmedlar studentkonsulter.

• StudentUppdrag hyr ut studentkonsulter till arbetsgivare för både längre och kortare uppdrag.

Kajsa-Stina Pettersson läser sista terminen på Personalvetarprogrammet vid Örebro universitet. Vid sidan av studierna jobbar hon tolv timmar i veckan med rekrytering av nya studentkonsulter till StudentUppdrag, som är en verksamhet inom Örebro universitet Holding AB. Arbetet går ut på att hitta rätt student till de företag som hör av sig och vill ha hjälp av en studentkonsult.

– Mitt jobb är att skapa en perfekt matchning mellan arbetsgivare och student, helt enkelt. Tack vare extrajobbet har jag lärt mig mer om rekrytering och fått möjlighet att praktisera det teoretiska jag lär mig genom studierna.

Trots heltidsstudierna ser hon inga problem med att hinna med extrajobbet, och hon kommer att fortsätta sitt arbete under våren. Kajsa-Stina Pettersson tycker att uppdraget har gjort att hon vuxit som person.

– Mina kollegor har låtit mig prova saker som jag aldrig har gjort förut, så förutom all erfarenhet jag har fått har jag även blivit modigare, säger hon.

Fler studenter på väg in

Rebecca Wrigby ansvarar för StudentUppdrag och hon är Kajsa-Stinas handledare.

– Kajsa-Stina har vuxit in i rollen och är i dag ovärderlig för verksamheten. Hon tar ett stort ansvar för våra nya studentkonsulter, och att hon själv är student är en stor fördel i rekryteringsarbetet.

För Rebecca Wrigby är det extra roligt att just universitetets verksamheter använder sig av studentkonsulter. Just nu pågår rekryteringen av tre nya studenter till uppdrag hos personalavdelningen, projektgruppen för 20-årsjublieet och ett forskningsprojekt.

– Vi är glada över att både Örebro universitet och Holdingbolaget fått upp ögonen för StudentUppdrag och nyttjar oss för att hyra in våra duktiga studentkonsulter till interna uppdrag, säger Rebecca Wrigby.

Text och bild: Anna Lorentzon