Forskning och innovation i fokus när Zinkgruvan bjöd in Örebroforskare

Zinkgruvan.

Gruvindustrin är en av Sveriges viktigaste basnäringar. För att behålla sin konkurrenskraft är det avgörande att ligga i framkant vad gäller forskning och innovation. Nyligen initierade Swedish Mining Innovation en strategidag där forskare vid Örebro universitet bjöds in till Zinkgruvan Mining för att diskutera framtida forskningsprojekt.

Ett antal forskare inom olika ämnesområden vid Örebro universitet besökte Zinkgruvan för ett studiebesök under jord. Efteråt diskuterade parterna vilka utmaningar som Zinkgruvan har och hur de kompetenser som finns på Örebro universitet skulle kunna nyttjas i framtida forskningssamarbeten.

– Inför mötet hade tre huvudområden identifierats som speciellt intressanta; miljö, teknik och samhälle. Inom teknikdelen handlar utmaningarna framför allt om säkerhet under jord så som säkerhetsfrågor där autonoma maskiner arbetar i samma områden som människor, mixad trafik och robotik. Där har AI en roll i att snabbt kunna bearbeta och tolka data, säger Lotta Sartz, projektledare på Örebro universitet och Swedish Mining Innovation, och fortsätter:

– AI har också en mängd andra möjliga applikationer inom gruvområdet, till exempel beslutsstöd i samband med tolkning av geologiska data och borrkärneskanning, övervakning av dammar med anrikningssand, datainsamling från sensorer som detekterar gas och brand med mera.

Zinkgruvan ser stora fördelar med att samverka i forskningsprojekt, bland annat eftersom det skapar möjligheter att samarbeta med andra gruvbolag och teknikleverantörer, som exempelvis Epiroc, Boliden och LKAB.

Örebro universitets framstående forskning inom AI är en viktig del i samarbetet med gruvindustrin. Men även forskning inom helt andra fält har viktiga beröringspunkter, förklarar Lotta Sartz.

– Den forskning som sker på Örebro universitet är relevant för gruvindustrin inom många olika områden, som till exempel olika ämnens spridning i mark, vatten och luft, samhällsrelationer och riskkommunikation, men inte minst forskning inom AI och hur AI-drivna system kan optimera verksamheten, förbättra säkerheten och öka hållbarheten, säger Lotta Sartz.

Möjligheten att få examensarbetare ser Zinkgruvan Mining AB också som en viktig del i att attrahera och rekrytera personer med hög kompetens.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Zinkgruvan Mining